måndag 20 januari 2014

Rutiner - jag behöver era tips och råd!

Jag har förstått genom att läsa andra tvillingmammebloggar att rutiner är A och O för att få ihop ett fungerande liv. Och det är ju synd, för jag och Christopher är helt värdelösa på rutiner. Alltså jag menar sjuuukt dåliga på det.
Jag skulle kunna försöka skylla det på tvillingarna och att de är så små att vi inte riktigt kan hålla ordning än, men sanningen är att vi inte haft några riktiga rutiner med bara Alfred heller: vi äter aldrig middag på samma tid och han går aldrig och lägger sig nån fast tid. De senaste veckorna har vi dock faktiskt försökt bättra oss, och det verkar smart, eftersom Christopher hittade en artikel härom dagen som sa att barn kan ta konkret skada av att inte ha en fast läggtid på kvällarna. Det var en brittisk studie som visade att barn (de hade kollat 3-, 5- och 7-åringar) kunde få problem med aggressioner och koncentrationssvårigheter o.d. av att lägga sig för sent och oregelbundet. Men det positiva var att det snabbt blir bättre om man får ordning på läggningen.
Alfred har aldrig sovit särskilt länge på nätterna - jag hörde en gång en annan mamma på förskolan säga vid lämningen att hennes son var gnällig för att han bara sovit tio timmar under natten, och jag blev helt paff, för Alfred har sällan sovit mer än 9-10 timmar per natt. Så delvis därför har vi låtit honom lägga sig sent, och särskilt under långledigheter har det blivit alldeles för sent - i julas somnade han sällan före halv elva (egentid? Det vet vi inte vad det är längre). Men nu har vi nyss bestämt att vi ska vara färdiga med tandborstning och allt sånt så att han är på sitt rum klockan åtta, och då har han somnat runt nio (det tar ofta minst trekvart att få honom att somna efter bokläsandet i sängen), och nu brukar han vakna ganska stadigt runt sju på morgnarna.
Och nu är ju tvillingarna snart tre månader, och det är väl då nån gång man kan börja försöka införa läggningsrutiner, har jag för mig att jag har läst? Än så länge har de fortfarande helt knasig dygnsrytm: de är ofta som vaknast från 23-tiden och gärna fram till nånstans runt 02 - och det gör ju att åtminstone jag tacksamt tar emot den tid de sover längre på morgnarna/förmiddagarna, så ofta går vi inte upp förrän vid elva. Men tanken är att jag ska försöka gå upp med dem tidigare och kanske lyckas vända lite på dygnet.
Fast jag har inte den blekaste aning om hur vi ska lyckas få två små barn att somna samtidigt och av sig själva. Nu ammar jag först den ena och sen den andra i sängen tills de somnar, och det kan ju ta sina små timmar, eftersom ingen av dem är snabbätare. Så här behöver jag er hjälp, tvillingmammor! Snälla snälla, kan ni kommentera med era tips om hur ni gjort för att lägga era barn och när ni började ungefär?

7 kommentarer:

  1. Det här med läggning av barn är jag också intresserad av! Den enda rutin (om man kan kalla det så) vi har är att flickorna efter "frukost" (som äts nån gång mellan 7-8) läggs i sin säng och där somnar de faktiskt utan att böka alltför mycket. Och den rutinen började med att jag märkte att de somnade i soffan när de ätit. Men eftersom vi har en ventilationsgrej ovanför fönstret där soffan står blir de så kalla när de ligger där. Så jag testade helt sonika med att lägga dem i sängen och det funkar. De somnar runt 8-9 och sover till 11-12.

    I övrigt är det enda vi gör likadant varje kväll är att de äter sista gången inför natten vid 23. Våra har också varit som mest vakna på kvällarna, men nu är det lite olika. Ibland får vi väcka dem för att de iallafall ska vara lite trötta vid midnatt..

    Inser att det jag skrivit kanske är något osammanhängande och inte alls vad du var ute efter :) Det jag tycker är svårt med så små bebisar är att hålla dem vakna, att få in den här dygnsrytmen. De blir ju rätt gnälliga om de är trötta. För vår del hade en utveckling och en förbättring av det vi gör idag varit om de ätit sista gången vid 22 istället. Om de sen skulle äta vid 6 istället för vid 7 hade ju inte gjort något.. Jag hoppas det blir lättare och kanske mer naturligt ju större de blir.

    SvaraRadera
  2. Vi var just hos barnläkare idag för att göra en snabbkoll på Flora, och hon sa att det är först runt ett halvår som det brukar gå att ändra på barns dygnsrytm, i hennes erfarenhet. Så för vår del blir det nog mest att försöka få in lite smårutiner kring läggning så snart som möjligt men inte hoppas på för stora mirakel än...

    SvaraRadera
  3. Blivande tvillingmamma30 januari 2014 kl. 15:02

    Jag har inte fått mina tvillingar än men har sparat tips om rutiner från andra föräldrar med tvillingar så här kommer det hoppas det kan vara till nytta ska försöka få in bilden också..



    Alright här kommer det,
    Vi började med att dokumentera grabbarna görnoga under två dygn:
    Skrev upp när de åt och hur mycket (om man ammar kan man skriva hur många minuter).
    När de sov och hur länge.
    När de bajsade.
    När de var arga och vad vi trodde anledningen var.
    Sedan så sammanställde vi detta till ett litet individuellt schema för grabbarna. Eftersom jag är visuell och förstår mycket tydligare när jag ser en bild än en lång lista så ritade jag upp en klocka och satte in deras tider i den (det är det första dygnet 06-18 ni ser på bilden). Grön = äter
    Blå = sover
    Gul = bajsar
    Röd = arg
    Den yttre ringen är August, den inre Stanley.

    När vi hade gjort dessa tvådygnsscheman (man kan ju se det som ett stickprov) så satte vi oss ner och försökte hitta mönster.
    När åt de över 100 ml? När sov de längre perioder? Varför vaknade de (hunger, gaser eller glad och gosig)?

    Det var väldigt skönt att göra det här schemat. När man är så trött som jag och min man var så kan man bli orolig, få för sig att "mina barn sover aldrig" eller "mina barn äter ingenting".
    Schemat visade att våra barn visst sov (en miljon slummrar) och visst åt (en miljon snuttar).
    Vi kunde också läsa av dethär:
    -De blir arga pga trötthet/överstimmulerad och vägrar då äta. Tillslut slocknar de av ren utmattning
    -De vaknar arga pga hunger.

    Vår teori var såhär:
    -De sover längre och bättre om de har ätit ett ordentligt mål innan de somnar.
    -De är gladare under "vakentiden" om de sovit ordentligt.

    Sömn och mat hänger ihop tänkte vi, okej då försöker vi styra upp maten först och främst
    -Vi bestämde att försöka att aldrig ge mindre än 150ml på en matning, att sitta med barnet tills det ätit upp. Att ge varje matning minst 30 minuter.
    -att ge dem mat var 3e timme och sluta med småsnuttandet.

    -Vi hittade även på en nattningsrutin för att göra en klar skillnad mellan dagtid och natt.

    SvaraRadera
  4. blivande tvillingmamma30 januari 2014 kl. 15:03

    Sen pratade vi med Bvc för att höra om våra tankar var helt uppåt väggarna. Vi ville ju att grabbarna skulle sova mer på nätterna och mindre på dagarna, skulle det kunna funka för våra barn? Vi ville också bada dem i vår nattningsrutin, var det en bra idé? Bvc sa "ja" och "kör" och "ha olja i vattnet"

    Så då, satte vi igång.
    Dag 1
    Vi väckte dem 6.30 och gav dem mat -sedan 9.30, 12.30, 15,30 och 18,30.
    De sov tre st lurar var under dagen, alla ca 45 minuter innan vi väckte dem.

    Kl 17.30 började vi nattningsrutinen och då med att vara sådär lite extra roliga föräldrar -vi flyg med dem, pratade med spegeln, lekte med prassliga papper, övade på att stå osv -allt för att bli av med lite extra energi.
    Kl 18.30 drog vi tillsammans ner persiennerna och förändrade då våra röster markant. Vi pratade lugnt och tyst, höll barnen mjukt och försiktigt när vi gav dem sista målet inför natten.
    Så klädde vi av dem och gav dem varsitt bad, svepte in dem i varma handdukar, på med blöja och ren pyjamas, sänkte belysningen och våra röster ytterligare, erbjöd lite mer mat, la ner dem i sängen och satte på speldosan.
    Och sen, lämnade vi rummet.
    Inom några minuter sov båda två.

    Den första natten vaknade de var 4e timme (11 och 03)
    Kl 11 åt de bara 50 ml innan de somnade om, kl 03 vaknade de görhungriga, åt ordentligt men hade svårt att somna.

    Dag 2
    Såg precis likadan ut som dag 1, med den skillnaden att grabbarna verkade gladare.

    På natten dag 2 bestämde vi oss för att förekomma våra barn och ge dem mat "i sömnen" redan innan de blir riktigt hungriga.
    Vi bestämde oss också för att fasa ut "11-målet" eftersom det inte var ett riktigt mål utan mer ett snuttande.
    Därför:
    Kl 10.30 gav vi dem 30ml medan de sov.
    Kl 02 väckte vi dem och gav dem ett "riktigt mål" på ca 200ml

    Dag 3
    Precis som dag två, förutom att vi kl 10.30 endast gav dem 10ml i sömnen

    Dag 4
    Barn som vaknar 6.30 och äter var 3 timme fram till 19.30 då de somnar, (inget mål kl 11 utfasat) vaknar 02, somnar om och vaknar igen 6.30

    Och så är det fortfarande!!
    Det känns som vi fått livet tillbaka. Utsövda! Såååå himla lyckliga.

    SvaraRadera
  5. Blivande tvillingmamma30 januari 2014 kl. 15:06

    Kan inte få in bilden men det är som två cirklar med klockslagen och dokumenterat vad som hänt när under ett dygn.. kanske mindre viktigt hoppas det var till någon hjälp ändå.

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket! Det är superintressant att se hur andra gör, och så kan vi plocka ihop ett eget sätt från det vi gillar bäst. Vi skulle t.ex. aldrig hinna bada tvillingarna varje dag, och det är omöjligt att göra hemmet lugnt och mörkt tidigt eftersom vi har Alfred också, men andra saker kan vi ju plocka upp.
    Vilken blogg var detta från?
    Och när är dina tvillingar planerade?

    SvaraRadera
  7. Blivande tvillingmamma1 februari 2014 kl. 22:47

    Inlägget är från Facebook..finns massa grupper för tvillingar där och det är mycket info som man får gratis tycker jag. Inlägget skrevs i "Vi som har tvillingar i Göteborg med omnejd" sen finns Tvillingar 2014 och Second hand för tvillingar t.ex. Här finns tvillinginfo http://tvillingsajten.se/forlossning/foersta-tiden och sen kan man höra med tvillingklubben för att få hjälp, man kan ringa och prata med hon som startat den vad jag förstår.. sen är det ju lätt för mig att sitta här och vara "klok" nu innan våra kommit.. får kanske äta upp alla tips snart och inställa mig i kaos ;) Vi ska ha i Mars förhoppningsvis..

    SvaraRadera