söndag 5 juli 2015

Vart tar de inre organen egentligen vägen när man är gravid? Nu vet jag!

Åh! Jag har just sett världens coolaste grej! Eller ja, det är det väl kanske inte, men åtminstone en grej som jag så länge velat se: en animation av vad som händer med ens inre organ när man är gravid! Jag minns att jag googlade på det någon gång när jag var gravid, för jag ville se vart tarmarna egentligen tog vägen, men hittade inget bra, men nu såg jag just en länk en kompis lagt upp på Facebook till en artikel om ett interaktivt verktyg från the Museum of Science and Industry in Chicago där man kan dra i ett reglage och se hur allting flyttar sig under och strax efter en graviditet. Hur kul som helst! Det är ju inte bara tarmarna som trängs undan, utan allt: urinblåsa, hjärta, lever, matsäck, allt. Och att då försöka tänka på hur det såg ut inne i mig när jag var gravid med tvillingarna dessutom, där de ju faktiskt låg ända uppe vid revbenen - i den där animationen finns det åtminstone lite plats under revbenen för allt annat som normalt ligger i magen... Inte konstigt att min lilla revbensflärp i mitten (vad den nu heter, jag kollade ju upp det en gång) står rakt ut numera, magen tvingade ju upp den också. Jag kom förstås inte ihåg vad den hette, så jag hittade inte ens inlägget här på bloggen, så jag fick ägna flera minuter åt att googla den igen - inget poppis ben det där lilla, tydligen, väldigt få verkar bry sig om vad det heter. Hur som helst, gå in och kolla på den här länken!
Och bara en liten sak till: Flora badade nästan idag! Jag som tvivlade på att hon alls skulle bada på hela sommaren, idag "sa" hon att hon ville med mig ut i vattnet, och när hon doppat fötterna flera gånger och fortsatt vara glad så doppade jag ner henne till midjan. Det tyckte hon inte var helt tippen-toppen kanske, men hon ville i alla fall fortsätta bada fötterna en stund till, så jag ska nog kunna få i henne i vattnet igen när det blir varmare! (Eftersom jag älskar att bada tänker jag inte gå med på att få badkrukor till barn, nämligen.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar