torsdag 14 juli 2016

Föräldrakyssen - viktigt att lära sig

Idag vid lunchen när vi typ ätit färdigt sa Flora att hon hade en makaron i näsan. Jag trodde att hon skojade, för jag hade inte sett henne peta in nån, och det syntes inget när jag tittade, men hon envisades med att hon visst hade en makaron i näsan, och Lilly höll med (Alfred och Christopher var i Skåne, mer om det sen). Och eftersom jag för bara någon vecka sen sett i en bekants tråd på Facebook att hon varit på akuten för att få ut nånting ur sin dotters näsa, och en kompis till henne frågat om hon testat "föräldrakyssen", så googlade jag på det och hittade en artikel om det.
Läs artikeln och lär er hur man gör, men i korthet ska man hålla för den fria näsborren och blåsa hårt i barnets mun, för då stängs struplocket (eller vad det heter) reflexmässigt och luften går ut genom näsborren man inte håller för. Tack och lov tyckte Flora det var hysteriskt roligt, och när jag blåst 2-3 gånger skymtade jag något långt upp i hennes näsa! Jag var inte säker på om det var snor eller något annat, men jag blåste några gånger till, och japp: där kom en snabbmakaron!
Jag talade allvarligt om för henne att sådär fick man absolut inte göra, man får inte stoppa någonting i näsan, och sen gick jag för att slänga den slemmiga makaronen. När jag kom tillbaka så hade ungen stoppat in en till..!
Så det var bara att blåsa ut eländet igen (den här kom med lite gratis snor), och sen fick jag prata med henne och Lilly igen om att man absolut inte får göra så, och den här gången ta till lite hårdare artilleri. Jag sa att om man stoppar saker i näsan kan de fastna, och då måste man åka till doktorn och då måste hen skära i näsan och det gör ont! Det verkade ta skruv, men vi får väl se... Jag lovade att jag kan blåsa i hennes mun igen utan att hon har något i näsan för att det var roligt, så jag får väl göra det ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar