tisdag 11 november 2014

Egna fruktstänger

Härom veckan gick jag och tjejerna till en Coop Forum på vår förmiddagspromenad (vi handlar nästan aldrig på Coop i vanliga fall), och då köpte jag de här fruktstängerna. De kostade ungefär 19:- för fem stycken, har jag för mig. 
Tjejerna gillade dem, och när jag läste innehållsförteckningen insåg jag att jag lätt kunde göra egna mycket billigare. 
Så jag mixade ihop dadlar, hallon (i de köpta var det bara några få procent jordgubbar, och jag tog mycket mer hallon) och lite russin - det var några veckor sen nu, så jag minns inte exakt hur jag gjorde nu, men jag tror bara det var det. Så bredde jag ut smeten på bakplåtspapper och gräddade i ugnen på 100 grader varmluft tills de torkade (det tog nån timme). 
Sen skar jag dem i bitar och förvarar dem i en burk i frysen. Tadaa!
(Och ja, barnen gillar dem också.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar