måndag 27 januari 2014

Amning och tillbehör

Jaha, nu är det Lillys tur att krångla med bröstet. Flora har också haft lite svårt att få grepp idag, men när jag hjälpte henne få ut lite först gick det bra. Men Lilly har varit på kasst humör och skrikit som en liten tok, så nu har jag kämpat en halvtimme och varvat napp, bröst och flaska med mjölk jag pumpade ut medan Flora åt på andra sidan. Nu har hon äntligen mer eller mindre somnat vid bröstet, efter att åtminstone fått i sig 50 ml från flaskan.
Men om båda ska vara såhär slöa och tycka det är jobbigt att suga så måste vi nog köpa Medela Calma-flaskor, som jag fick tips om av en annan mamma förra veckan, och som amningsbarnmorskan sa att den nog ska vara mest bröstlik - tydligen måste barnet kämpa lite för att få ut nåt ur den också. Det är för besvärligt och tidskrävande att pumpa ut tillräckligt mycket för att göda båda, och ersättning på heltid känns som en alldeles för onödig kostnad när jag har mjölk och båda barnen faktiskt kan suga.

Jag tittade förresten på den där filmen som jag fick tips om (inbäddad här nedanför). Det var en amerikansk tvillingmamma som visade hur hon ammar båda sina tvillingar (då 4 månader gamla) samtidigt, och hon hade en så grym amningskudde! Hög och fast, så hon inte behövde palla upp med tusen olika kuddar, som man måste med de fjösiga som finns här. Jag fick först en sån där med typ frigolitkulor i, som är sladdrig, och den var helt värdelös för mig, den höll ju inte formen alls så barnen bara kanade omkring. Sen köpte jag ju en fastare från Rätt Start, som funkade helt okej när tjejerna var lite mindre, även om jag var tvungen att ha flera extra kuddar under den också - den är ju olika hög på sidorna. Men den som hon i filmen hade var lika hög överallt, så jag började leta efter namnet hon sa ("easy to nurse", lät det som), och hittade EZ 2 Nurse Twin Pillow. Men det skulle bli svindyrt att beställa från USA, och allvarligt, vad är grejen med Sverige och att det inte finns några bra tvillinghjälpmedel?! Jag var ju tvungen att beställa tvillingselen från USA (visserligen inte superpraktisk, men det fanns åtminstone att köpa, till skillnad från här), och såna där kuddar finns inte heller här. Vår barnmorska som vi träffade på BB i förra veckan sa att de haft otroligt många tvillingförlossningar i år, så det måste ju finnas ett behov!
Till slut hittade jag i alla fall en liknande variant på gobaby.se, på rea dessutom, så jag beställde den, även om  jag kanske inte tänker dubbelamma jätteofta längre så kan det vara praktiskt när jag är ensam hemma med tvillingarna.
Jag undrar förresten lite om det börjar bli vanligare med tvillingar, eller om det bara verkar så eftersom jag är uppe i det själv och hör om fler? För var och varannan människa jag känner eller träffar på känner minst en person som har eller är gravid med tvillingar, och barnmorskan sa att de haft ovanligt många i år (varav flera IVF:er som fått ett ägg insatt som delat sig). Själv har jag bara känt två tvillingpar i hela mitt liv fram till nu: ett par i min parallellklass på lågstadiet och ett par på mitt konfirmationsläger. Det är ju inte omöjligt att det blir vanligare med tanke på att vi föder barn senare och senare och sannolikheten för tvåäggstvillingar ökar ju äldre man blir. Måste googla.

2 kommentarer:

  1. Hej Sara.
    Superbra information. Verkligen en kul video, ser så lätt ut. Ska nog beställa en sådan där kudde.
    Helena

    SvaraRadera
  2. Jag fick och testade kudden idag. Jag gillar formen och fastheten i den, men den är lite för liten... Skriver ett inlägg om det strax!

    SvaraRadera