torsdag 16 januari 2014

Dubbelskrik-kaos

Gode tid, galenskapen i två bebisar som skriker samtidigt. Vi hade varit och handlat och sen hämtat Alfred på förskolan, och Christopher och Alfred stannade ute för att åka pulka en stund, medan jag tog in tjejerna och maten. Tjejerna hade sovit gott i sina babyskydd, men Flora vaknade nästan direkt och satt och skrek i babysittern medan jag packade in kyl- och frysvaror. Lilly låg på golvet och sov i sin overall under den tiden åtminstone, men ungefär samtidigt som jag var klar med det mest akuta vaknade hon också och började skrika, så jag tog upp henne ur overallen och lade henne i spjälsängen och hoppades att hon skulle lugnas av mobilen ovanför. Flora hade kissat igenom kläderna, så jag bytte på henne, och lyckades lugna henne en liten stund när hon fick nya kläder, men Lilly fortsatte skrika. Jag bytte plats på dem och kollade Lillys blöja, och under tiden började Flora såklart skrika igen i kör med Lilly.
Jag testade att lägga Flora till bröstet eftersom hon skrikit längst, men dels ville hon inte riktigt ta bröstet, dels var Lilly smått hysterisk, så jag gick och hämtade tvillingselen. I teorin är den ju jättebra, men i verkligheten är det tyvärr en helt annan sak. I BabyBjörnen lyfter man upp barnet mot magen och knäpper sedan fast själva "sittdelen", som ju är lös, men i den här ska man tråckla ner två (skrikande och viftande) bebisar (som krummar ihop benen) i hela påsar med små hål för benen och sen ska man knäppa ihop dem med remmar som inte går att justera längden på när man väl har satt på sig den (eller jo, det hade väl gått om man hade nått runt med båda händerna runt ryggen och bebisar och allt så man kan dra i dem ordentligt, men det gör man ju inte). Så de där minuterna det tog att pilla i både Lilly och Flora och spänna på mig den och försöka passa in bådas skrikande munnar till mina bröst, de var ganska evighetslånga och extremt högljudda. Och eftersom båda var så upprörda var det ju ingen av dem som kunde få grepp, utan de bara fortsatte skrika, så jag gick och satte på Chvrches-skivan på hög volym och började dansa, och då började de äntligen lugna sig. Nu äter Flora, men Lilly var inte så intresserad av det, så hon har fått nappen istället. Över huvud taget gillar hon nappen mer än vad Flora gör, och det är ju okej, så länge hon inte tar den istället om hon behöver äta.
Idag har jag förresten tagit rådet från Stella i kommentarerna, och även från min vän Zophiah, att ha på mig en lösare topp (tog en gul t-shirt) över amningslinnet, och har till det ett par klarröda treggings som jag köpt på Ellos av alla ställen (jag är från Borås, och Ellos var helt ocoolt redan när jag bodde där, i postorderns hemstad) - jag hade hittat ett par fina på UniQlo, men de levererade inte till Sverige, så då tog jag nästa prisvärda alternativ. Det är riktigt snyggt, men det är bara att det är så olikt mig att ha byxor, så jag känner mig som en helt annan person - men varför inte? Trebarnsmamman Sara kanske är en annan person än barnlösa eller enbarnsmamman Sara? På vissa sätt i alla fall. Lika bra att testa.

4 kommentarer:

  1. Kul att det kändes som att det kunde va nåt med topp över!

    och alltså. herregudars, två som skriker samtidigt! Min pojke är bara en vecka yngre än dina två insåg jag efter lite tillbaka-läsning, han kom den 27/10.

    jag har en babybjörn bärsele som är supersmidig att använda men börjar bli jobbig för ryggen, fick faktiskt en ergobaby och var väldigt glad tills jag insåg att den är helt omöjlig att använda om man är själv, kändes surt med tanke på vad den ändå kostar.

    SvaraRadera
  2. Den BabyBjörn vi har har svankstöd, så jag tycker att den har funkat bra för ryggen. Jag tror att det är den modellen som heter Active, fast den verkar inte finnas kvar på deras hemsida, men finns på Jollyroom: http://www.jollyroom.se/babybjorn-barsele-active-svart-rod.html
    Du kanske kan hitta en begagnad billigare? Jag älskar verkligen min BabyBjörn, och är så ledsen att de inte gör tvillingmodeller!
    Jag tittade förresten på din hemsida, vilka fina kläder du gör, Stella!

    SvaraRadera

  3. Ett litet tips såhär på kvällskvisten :)
    Har också en ergobaby och jag fixar att komma i selen själv efter att ha tittat på en intruktionsfilm: http://www.youtube.com/watch?v=Dst8mCMLqHQ

    Inkluderar ju deras spädbarnsinlägg, men knäppningen av selen är ju samma.

    SvaraRadera
  4. åh tack Sara!
    Vi är i usa nu (bebins pappa bor här) så en ny ergo kostar inte så fasligt mycket (eller jo) men eftersom vi fick en som vi lämnade tillbaka så har vi store credit i affären och kan köpa en ny. Annars är jag stor förespråkare av beg!

    Sofie - jag kollade videon och helt plötsligt blev det mycket lättare att förstå, så nu tror jag vi åker och köper en! :)

    SvaraRadera