måndag 17 juni 2013

Det rör på sig!

Äntligen äntligen har jag börjat känna lite rörelser i magen! De senaste dagarna har jag känt någon enstaka buff, men det har varit lite svårt att hinna känna efter om det varit tarmrörelser eller faktiskt en bebis eftersom det ju går så fort, men igår kväll satt jag med en hand på magen när vi tittade på en film ("Bitchkram" - kan varmt rekommenderas, även om den gav mig lite ångest för att så småningom ha två tonårstjejer i huset...) och då kände jag definitivt ett helt gäng små rörelser. :) Sen har jag ingen aning om hur jag ska veta vem av dem det är som rör sig, och hur man nånsin kommer veta skillnad. Men ju större de blir desto fastare ligger de väl i sina positioner, antar jag, och då kanske man kan veta säkert om båda rör sig. Men just nu flyttar min livmoder fortfarande runt hej vilt beroende på hur jag rör mig: ligger jag på höger sida ett tag flyttar hela livmodern över till höger sida av magen, och ligger jag på vänster sida kanar den dit, och ligger jag på rygg sjunker den ibland in så den inte känns alls.

En lite oroväckande sak är att jag två nätter i rad nu har fått sviiiiinont i magen. Alltså inte bara lite sådär "jag behöver gå på toa"-ont, utan mer "jag kan inte räta upp mig utan måste hasa dubbelvikt till toaletten"-ont. Jag försöker att inte hetsa upp mig för mycket dock, för jag ska till MVC imorgon och kan fråga om det, plus att det för det mesta har känts som att det är liksom runtom livmodern det gjort ont. Inatt var det ganska tydligt ner mot urinblåsan till, samt upp på sidorna bak mot ryggen, så det verkade vara en kombination av extrem kissnödighet och gaser i magen, men det får mig ändå att oroa mig för att urinvägsinfektionen är tillbaka. Å andra sidan sa läkaren att det inte riktigt är något att bry sig om ifall det inte ger mig en massa sammandragningar, och dem tycker jag inte att jag har fler än vanligt av. Men jag ska prata med min barnmorska imorgon. Det blir förresten sista gången jag träffar henne innan hon byter jobb. I sommar ska jag gå på en annan MVC nere på västkusten, och när jag kommer tillbaka till Stockholm i augusti får jag en annan barnmorska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar