lördag 30 november 2013

Restaurang och leende

Jag fick ett till leende från Flora när vi kom hem igår kväll - ett riktigt, helt säkert leende! Så underbart!
Vi var ute och åt igår, jag, Christopher, Flora och Lilly (Alfred också, fast på en pizzeria med farmor och farfar) för att fira vårt 6-årsjubileum. Vi gick efter tips från restaurangkännarkompisar till Lux dag för dag - om jag inte minns fel hade Lux en Michelinstjärna förr, men nu har de gjort om till ett lite enklare koncept där menyn ändras dag för dag.
Lite snabbamning före

Michelinstjärna eller inte, maten var i alla fall fantastisk: vi började med krämbakat lantägg med sidfläsk som var helt magiskt, sen åt Christopher röding och jag en lammstek med en gudomlig potatispuré och en tomat-paprika-bönor-vitlök-gryta, och Flora och Lilly åt ersättning. Till efterrätt hade jag sett fram emot en havtornssorbet med maränger, men innan jag hann beställa den kom de och suddade ut den från griffeltavlan, och hormonell som jag väl är började jag nästan gråta... De bytte ut den mot hjortronsorbet, så jag fick ta det istället, och den var god, men tror inte den gick upp mot havtorn (har ätit havtornssorbet en gång innan och det var en av de godaste glassar jag ätit nånsin). Topher tog en crêpe med karamelliserat äpple och vaniljglass. 
Flickorna sov i vagnen större delen av tiden och när de var uppe tyckte folk runtomkring att de var så söta och lugna. 

Det ändrade sig när vi kom hem, kan jag säga. Det var ett sabla gapande till efter två och sen fick jag ett par timmars sömn bara innan det började om. Så nu hoppas jag på många leenden idag för att uppväga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar