söndag 10 november 2013

Badpremiär

Idag har vi äntligen, sent omsider, fått ihop tid till att bada tvillingarna för första gången! Jag vet att en del badar sina barn varenda dag, och jag kan inte för mitt liv förstå hur i hela friden man får till det. Plus att jag är en anhängare av åsikten att man inte behöver bada små barn oftare än en gång i veckan. Alfred hade supertorr hy sitt första år dessutom, och mådde inte vidare bra av att bada, så det föll sig naturligt att inte bada honom oftare, så vi kommer nog köra på likadant nu (fast ännu mer sällan nu då, uppenbarligen...). Alfred hatade dessutom att bada sina första veckor i livet, när jag tänker på saken, så det spelade väl också in i att vi inte ansträngt oss jättemycket för att bada flickorna tidigare.
Vi började med Flora, och nope, hon gillade det inte alls utan skrek sig igenom hela badet, och bajsade och kissade sen i handduken i pappas knä.
Lilly däremot gillade det faktiskt, men så fort jag sänkt ner henne i det ljumma vattnet bajsade hon där, så det var bara att ta upp och byta vatten. Men hon gillade det även andra gången.

3 kommentarer:

  1. Håller med, vem hinner och orkar bada sina barn varje dag? Här blir det en gång i veckan för tvillingarna. Litet oftare för storasyster dock!
    Jag tycker det är svårt att hitta tiden att bada dem. Trots att de bara badar några minuter per gång...

    SvaraRadera
  2. Ja, tvillingarna gick ju fort, men det är liksom en massa jobb som tar tid ändå, tycker jag. Alfred kan bada hur länge som helst nu, så det brukar bara bli på helgerna - och han och pappan har börjat gå till simhallen nu också, vilket är jättekul!

    SvaraRadera
  3. Helt rätt att inte bada för ofta! Kan tvärtom ge hudproblem, med torr hy, utslag och kliande. Så det är ju faktiskt inte bara att de inte behöver (man tvättar ju dem i rumpan och vid underlivet när det behövs, vilket ju blir rätt ofta såklart) då de inte blir särskilt smutsiga, inga sandlådelekar än liksom...
    Härligt att Lilly verkade gilla badandet dock! Kan ju vara en mysig stund om det vill sig.

    SvaraRadera