måndag 25 november 2013

Kvälls- och nattkrångel

De här små töserna vi har har börjat krångla lite på kvällarna och nätterna nu. Att de piggnar till vid tiotiden på kvällarna och är vakna till runt ett är vi vana vid, men att Flora igår skrek och krånglade till halv tre var inte det minsta roligt. Hon har börjat med en grej som oroar mig lite, och det är att hon ibland har svårt att ta bröstet. Oftast är det om hon behöver en ny blöja, då är det helt omöjligt för henne att få grepp om bröstet, av någon konstig anledning; då ligger hon och gapar och hackar och slickar, men hon kan bara inte få ett bra grepp förrän jag insett att hon behöver en ny blöja och bytt den. Men de senaste kvällarna har det varit likadant även om blöjan är ren - kanske är det för att hon har ont i magen eller något annat, jag vet inte. Flaska tar hon däremot ändå, så jag är lite orolig för att hon kanske ska börja gilla flaskan mer. Men igår kom Christopher på att han kände igen det där från Alfred (vilket jag glömt) och föreslog att jag skulle testa att ge henne det andra bröstet, och då funkade det plötsligt! Det var en sån lättnad. Så det får bli det nya knepet jag provar när hon krånglar, och så hoppas jag det fortsätter funka. Det är förstås svårt om Lilly ligger vid det andra, men i värsta fall får hon väl slitas loss och också byta i så fall, för Floras bröstkrångel hänger ofta ihop med skrik...
Lilly å sin sida har börjat kräkas ganska mycket efter nästan varje gång hon äter. Jag tror inte det är så illa som riktig reflux, men det är ändå inte särskilt roligt att oroa oss för om hon blir av med för mycket mat.
Det vore ju trevligt om deras dygnsrytm skulle förändras åt rätt håll av sig självt snart, men annars får vi väl försöka väcka dem och hålla dem mer vakna tidigare på kvällarna, fast det känns lite svårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar