fredag 8 maj 2015

Napp-avvänjning inledd

Just ja! Glömde berätta att jag idag har börjat dra ner på nappanvändandet. Vi har låtit tjejerna ha nappen typ hela tiden, mest av slentrian, på sistone, och jag tycker att det är lite onödigt. Så idag sa jag till dem att "nappen har man när man sover", och när vi skulle ut från sovrummet efter vi sovit middag sa jag att de får lämna napparna i sängen. Båda skakade på huvudet, men innan jag hunnit fram till dörren där de stod tog Lilly både sin och Floras nappar och gick tillbaka och lade dem i sängen! Och ingen av dem blev ledsen!
Och på eftermiddagen klarade de sig bra utan dem - när vi hämtade Alfred tog jag loss napphållarna som vi alltid har sittande på deras ytterkläder och gömde napparna i en liten plastlåda och lade den i min handväska, och de frågade inte efter dem en enda gång under den en och en halv timme det tog oss att komma hem igen (Alfred åkte sparkcykel och stannade överallt för att plocka maskrosor och titta på grejer, och sen handlade vi bröd), och även hemma sen gick det bra, tills Christopher gav dem napparna medan jag lagade mat och de var gnälliga. Så det kan nog bli ordning på det här - de behöver inte sluta helt, men det räcker om de har dem när de sover och är ledsna, tycker jag, för det är väl ungefär så man får ha dem på förskolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar