fredag 22 maj 2015

19 månader idag

Nu skrev jag visst en massa saker om tjejernas utveckling igår, så det blev inte så mycket kvar till 19-månadersinlägget, men lite har jag:
Det går bra med nappavvänjningen, förvånande nog. Från att ha haft napp i stort sett hela tiden lärde de sig på en enda dag att nu har de nappar bara i sängen, så ifall de är på väg ut ur sängen på morgonen och jag säger "Ska ni lämna napparna i sängen?" så gör de det direkt. Eller ja, det är inte bara i sängen, men när de ska sova, så de får ha napparna när vi går ut och går för att sova också, men så fort vi kommer in så tar de (oftast Lilly) fram den lilla plastburken som jag brukar förvara napparna med napphållarna i, stoppar i sin egen napp och tar syrrans napp och lägger i den också. Full koll.
Lilly vill absolut klä på sig själv och blir mycket upprörd om jag försöker hjälpa henne för tidigt - Flora vill också gärna försöka men blir inte lika sur om jag hjälper till. Lilly gillar också att hjälpa Flora klä av sig ytterkläderna, hon har liksom ordning på allt och vet hur det ska vara.
Här har de hittat varsin bunke och satt på sig som hattar, men jag kunde inte fota dem om de inte fick titta på sig själva samtidigt, så det fick bli med omvända kameran - vet inte riktigt varför Lilly ser så sur ut, för hon tyckte det var roligt precis innan. Hon spelar väl svårfångad - hon gör det mycket nu; hon säger oftast nej när vi erbjuder henne något, men om vi då tar bort det hon skulle få vill hon absolut ha det. Hon gillar nog inte förändring helt enkelt, hon vill aldrig gå ur vagnen när vi kommer hem längre heller utan vill sitta kvar och spänna på sig bältet igen om jag knäppt upp det. De brukar välja själva i vilken vagndel de vill sitta nu när vi ska ut och gå i City Selecten; ibland vill de sitta uppe och ibland nere.
En annan huvudbonad: en necessär, som jag upptäckte att Lilly gick omkring med i morse, bara sådär.
Idag hände förresten det otroliga: Flora och Lilly satt bredvid varann och spelade ett tittut-spel på min mobil utan att bråka om den! Lilly tryckte på djuren och Flora tittade på, och ingen skrek och försökte ta telefonen från varandra - jag kan inte minnas att det hänt förut. Det finns hopp.
Det här är en jätteful bild, jag vet, men jag tycker den är rolig också: Flora plockade basilika i fönstret härom dagen och ville smaka, och gillade det. Om jag äter nånting när vi inte sitter vid matbordet, brukar hon vilja se vad det är och sträcker ut sin tunga så att jag ska sträcka ut min också, och här ville hon visa mig vad hon själv hade i munnen också.
På tal om matbordet är det strul vid nästan varje måltid, för Lilly ska absolut sitta på Alfreds stol jämt. Han har en TrippTrapp, medan tjejerna har höga pinnstolar från IKEA, och tydligen är Alfreds stol roligast i världen att vara på, så Lilly springer alltid dit så fort det är dags för mat, eller om Alfred går på toa mitt i middagen (vilket han nästan alltid gör) så är hon där som ett skott (Flora ibland också, men inte lika ofta), och så blir det skrik och gråt när han kommer tillbaka och vill ha sin plats. Vi funderar på om Alfred ska få en likadan stol som tjejerna helt enkelt (de är billigare än att köpa två TrippTrapp till...), så kanske det blir lättare, men han gillar ju också sin stol.
Alfred har förresten nu kommit in i den där åldern där han frågar om allt, det är många "Varför då?" nu. Men han har en liten egenhet där han vänder på vissa ord, som till exempel: "Vad ser ut hon så för?" Jag tycker det är lite gulligt. Gulligt är också att han är peppad på flytten nu: vi pratade i morse om hur kort tid det är kvar nu, och jag sa att jag tycker det är lite läskigt samtidigt som det ska bli roligt, men han sa att han bara tycker det är jätteroligt!
Imorgon kommer barnens farmor och farfar hit för att ta hand om dem så att jag och Christopher ska kunna packa ostört i några timmar, jag hoppas det går bra. De träffar ju inte dem jätteofta, och Flora är ju så mammig, så det kommer nog inte bli helt friktionsfritt, men så fort de har kommit iväg ut bör det ju gå bra. Vi har bett dem hålla sig i närheten bara för säkerhets skull. Jag pendlar fortfarande mellan "vi har kommit så långt" och "aaaaah, vi kommer aldrig hinna, vi har grejer överallt!!", så några intensiva timmar imorgon blir nog bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar