torsdag 7 maj 2015

Hjälpa varann

Det är lätt utmattande att umgås med våra tvillingar för tillfället. De kan verkligen inte samsas om NÅGONTING. Lilly retas, Flora skriker (och det där glaskrossarskriket hela tiden, för minsta lilla grej, det är liksom inte i proportion till nånting), Lilly skriker, Flora gråter...
Så jag blev så oerhört nöjd när jag kom på genidraget att testa ett nytt sätt att lösa en konflikt idag och det funkade! Jag satt på toaletten, tjejerna följde efter mig in, Flora hade en Pixibok i näven, Lilly försökte ta den ifrån henne. Flora skrek och höll krampaktigt i boken, Lilly försökte och försökte ta den. Jag sa "Lilly, det är Floras bok - kan du hämta en annan bok?" och Lilly skakade bestämt på huvudet. Jag provade igen, men nope, skak på huvudet till svar. Så jag sa: "Flora, kan du hämta en annan bok åt Lilly?", varpå Flora tog Lilly i handen och gick mot dörren! Lilly tyckte det var jätteroligt och följde glatt med, och strax kom de tillbaka med varsin bok!
De tycker det är roligt att hjälpa den andra, så det här kanske kan bli en strategi som funkar. Jag håller tummarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar