onsdag 15 april 2015

Syskonbråk och matchning

Flora och Lilly vet verkligen hur allting ska gå till nu. Så fort jag eller Christopher börjar laga mat kommer någon av tjejerna med ett förkläde som hon vill ha på sig och sen försöker hon dra fram pallen för att kunna stå och "hjälpa till".
Samtidigt har de extremt svårt att samarbeta och det blir väldigt ofta bråk och skrik när de ska göra något tillsammans. Som att sitta båda två på ett blöjpaket: det var inte så fridfullt som det ser ut på bilden, kan mina trumhinnor rapportera. Men det ser ju gulligt ut åtminstone.
Det senaste är också att Flora hela tiden ska sno Lillys napp, och särskilt nu när Lilly är krasslig blir det ett sabla liv. När jag säger åt Flora att hon inte får ta Lillys utan får ta en egen så skriker hon som om världen gått under (sååå högt! Hon har börjat skrika högre nu än innan när hon blir besviken), och när jag går och hämtar en annan slår Flora den ifrån sig - men som tur är brukar Lilly då ofta vilja ha en ny och fräsch istället och tar den jag hämtade och så får Flora den hon försökte ta. Flora har på det hela taget blivit mycket envisare på sistone - tidigare vek hon sig oftast när Lilly tog någon leksak från henne eller liknande, men nu är hon kaxigare och står på sig. Och hon vägrar fortfarande säga mamma. Inte en chans att hon tänker härma mig när jag ber henne säga det. Men en gång igår sa hon faktiskt "mam-mam-mam", men bara en gång.
Ibland är det roligt att klä tjejerna likadant, även om det händer sällan. Men när jag hittar såhär snygga kläder måste ju båda få!

Och när jag kan matcha mig själv också blir det ju extra roligt. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar