söndag 2 november 2014

Sysslingdop och veckans bilder

Idag var vi på dop av barnens senaste sysslingtillskott; Christophers kusins andra dotter Emily. Hon döptes katolskt, och det var intressant. Föräldrarna skulle tala om varför de ville att hon skulle döpas (för att hon skulle få vara med i den kristna kyrkan osv), och så fick de lova att uppfostra henne i den kristna tron, att avstå från synder och ta avstånd från Satan, och lite sånt. Kan väl säga att om de där inslagen varit med i våra barns dop hade jag definitivt inte fått Christopher att gå med på att döpa dem...
Efteråt fick vi afternoon tea på ett kafé, och det var supergott och trevligt. Och så hade vi ju en anledning att klä upp oss allihop; tjejerna i nya klänningar som mormor köpt i USA, jag i en klänning jag sytt, Christopher i kostym och Alfred i skjorta och fluga (som han valde själv). Lilly hade lite feber i fredags kväll, och igår morse fick även Flora feber och blev en liten snora-Flora. Hon har varit supergrinig, men var piggare i morse, och hon var vid gott mod under hela dopkalaset.
Men när vi kom hem och jag skulle laga mat både åt tjejerna och åt oss andra var båda tvillingarna suuupergnälliga och skulle bara vara på mig hela tiden, och jag höll på att få nervsammanbrott. Fast jag hade köpt kycklingfärs som behövde lagas, så det var bara att köra ändå. Jag blandade ihop färsen med lite vitpeppar, timjan och rosmarin och kluttade i oregelbundna bollar med ett melonkuljärn i kokande vatten (tillsammans med potatis, rotselleri, morötter och blomkål) så slapp jag röra vid den råa kycklingen. När det gäller rå kyckling är jag lite som med skolpropagandan mot knark: "provar du marijuana en gång så blir du fast, blir heroinist och DÖR!" - "rå kyckling är livsfarligt, får du i dig det så DÖR du!" och jag bara "okej!" Hatar att röra rå kyckling och måste tvätta händerna konstant, vågar inte ens prova en vanlig cigarett.
Men gott blev det i alla fall. Lilly provsmakade och gillade det, men sen åt ingen av dem nånting ändå för de var fullt upptagna med att gnälla och försöka kravla sig ur stolarna och till mitt knä istället. Det slutade med att de fick äta russin och Ella's-puffar till middag.
Båda har varit svinkrångliga med sömnen på sistone också: vaknar och sätter sig upp stup i kvarten på nätterna och är bara nöjda om de får ligga supersupernära mig. Just nu står jag med Lilly i sele på ryggen för att hon vaknat fyra gånger på en halvtimme, och försöker skriva klart det här inlägget innan jag ska gå och lägga mig, men det verkar gå sådär, ärligt talat, så resten får bli kort.
Lite foton från veckan som gått: jag tog en stund härom dagen och sydde klart kjolarna jag börjat på - fållen blev lite vobblig, men det kanske är lite sött ändå. Lite missnöjd, men äsch, det får gå.
(Lilly håller i min mobil och leker med Babblarna-appen. Oj vad den varit poppis i några dagar nu!)
Tvillingkärlek!
Jag sydde en dag när Christopher hjälpte mig lyfta upp vagnen så jag skulle slippa gå i två timmar som vanligt - första gången vilade jag, andra dagen sydde jag.
Närhetstörstande tjejer "hjälper" pappa jobba.
Och Flora har lärt sig titt-ut! Hon är så snabb att bilderna blev suddiga, men det är hemskt gulligt.
Så: nu borsta tänderna och sen ta hand om mina skrikande ungar. God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar