måndag 10 november 2014

Shopping shopping shopping

Igår åkte vi ju till Kista galleria. Vi köpte en massa kläder till barnen på Next (bild kommer nedan): 15 plagg för 645:-, så sabla billigt! Och dessutom gratis för oss eftersom de fått födelsedagspengar av gammelmormor. 
Sen handlade vi på H&M också; en kavaj till Alfred (superstilig blev han), byxor till Christopher och till mig en kjol, en klänning och en tröja - också typ gratis tack vare presentkort och rabattkuponger. Den bästa sortens shopping alltså!
Vi åt lunch på en japansk snabbmatsrestaurang som inte låg i food courten, Icha Icha, som var grym! Flora sov igenom lunchen, så vi tog med nudlarna som Alfred och Lilly inte ätit upp när vi gick ut, och det slutade med att Flora och Alfred satt på golvet och åt. :)
Next-fynden! Två byxor, fyra tröjor, sju strumpbyxor till tjejerna och en skjorta och en tröja till Alfred.
Kläder på golvet? Dem måste man ju leka med!
Alfreds tröja har drakfjäll (? horn? taggar?) på ryggen - jättefin! Så han fick den trots att det var tryck fram - jag hatar tryck på kläder som regel.
När vi kom hem badade Alfred och Lilly i badkaret, men lilla badkrukan Flora hjälpte mig laga lasagne istället. Älskar perioden när barn kan sitta på köksbänken och vara med!
Idag när vi hämtade Alfred fick han bestämma om vi skulle gå hem eller ta en busstur till Kungens Kurva igen för att få tiden att gå tills Christopher kommer hem från jobbet (tjejerna var så fruuuktansvärt griniga i förmiddags att jag räknade med nervsammanbrott hemma - och detta kröntes av att min mobil ramlade ur jackfickan så skärmen sprack igen, men som tur var bara högst upp), och han valde buss. 
Jag frågade Mette, som hämtade sin son samtidigt, om de ville med och det ville de, så två mammor och fem ungar styrde stegen och vagnarna mot bussen. 
Treåringarna somnade på bussen, men de tre ettåringarna var vakna, och efter vi kollat leksaksavdelningen åt vi pannkakor med sylt och grädde (5:-/st, som hittat) på cafét intill, och sen krävde tjejerna att släppas ner på golvet.
De sprang förstås åt olika håll, men Alfred var en exemplarisk storebror och hjälpte mig hålla koll på dem! Han var så duktig och jag var så stolt över honom! När jag sprang efter Lilly följde Alfred efter Flora och tvärtom. Jämnårige kompisen var lite busigare och kutade iväg - en gång just när Mette bytte blöja på lillebror, och jag fick lite panik när jag såg honom längst bort vid andra väggen och jag var tvungen att hålla mina tre inom synhåll samtidigt, så Mette fick ta upp lillebror och springa - så jag var så tacksam att Alfred är lite försiktigare.
Sen kom faktiskt Christopher och hämtade oss med bilen - bekvämt, och Mette hade inget emot det, för då var det ju lättare för henne att få plats på bussen hem.
Hemma igen tyckte jag att det nog är dags att inviga Skip Hop-ryggsäckarna med selar som Flora och Lilly fick i doppresenter, för nästa gång vi ska på utflykt.
Och de älskade dem! Framför allt Lilly, hon kom fram med en av dem till mig igen när hon fått på sig pyjamasen och ville ta på den. Jag måste bara kolla på listan över doppresenter vilken ryggsäck som var tänkt till vem, för der minns jag inte - inte för att tjejerna bryr sig, men det kan ju vara trevligt att ha koll på vad givarna tänkte ändå.
(PS: "Shopping shopping shopping!" var vad våra japanska vänner i Tokyo sa varje kväll vi kom med nya shoppingpåsar till deras bar på kvällarna. :) )

2 kommentarer:

  1. Kul med bilden på Flora alldeles intill knivstället ;) Vad skönt att Alfred samarbetar istället för motarbetar!
    Kram Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, hon började vifta mot knivarna efter en stund, och då flyttade jag henne faktiskt. :)
      Och ja, det är så härligt med Alfred! Hoppas det håller i sig.
      Kram!

      Radera