tisdag 25 november 2014

Läggningskaos

Suck. Ikväll är en sån där kväll igen där jag inte ens får gå och tvätta mig för att gå och lägga mig med tjejerna, för att de inte släpper iväg mig från sängen. Vi har alltså fått båda att somna och lagt ner dem, men de vaknar omlott konstant så jag hinner aldrig tvätta mig, utan istället måste jag ligga här vaken och bara amma och vänta. 
Kanske att det är tänder som spökar, för Lillys tredje tand sprack äntligen igenom igår; faktiskt den högra bredvid framtänderna i underkäken istället för en däruppe först, och på Flora ser vi en övre framtand lysa igenom tandköttet nu. 

Nu gjorde jag ett flyktförsök, men mitt i tandborstningen började Lilly skrika igen. Christopher hade redan tagit upp Flora i selen igen för hon var så orolig, så jag bad mamma lägga sig hos Lilly så jag kunde få göra mig färdig. Medan jag tvättade ansiktet hörde jag hur Lilly arbetade upp sig till hysteri, så nu ligger jag här igen med ont i magen för jag inte hann gå på toa. Oh, the glamour of motherhood. 
Stackars lilla livliga Lilly förresten: den galenpannan har börjat klättra så mycket nu att hon drattat på huvudet två gånger bara ikväll: först ner från soffan (men den vurpan såg jag inte för jag var i köket och Christopher var med tjejerna) och sen stöp hon på huvudet ner från fåtöljen och hann volta över innan jag hann fram. Först var hon så skärrad att hon inte ens fick luft att skrika och bara stirrade åt olika håll, och mamma sa att jag var helt blek av skräck, men hon hämtade sig snabbt, så det verkar inte ha varit så hårt ändå. Jag hörde inget bonk heller, så hon landade nog på något sätt rätt mjukt ändå, hoppas jag. 
Nu kom Christopher in med Flora, och det tyckte Lilly var så spännande att hon vaknade till såpass att hon fick komma upp för att somna om i selen istället. Tur att klockan inte är så mycket än (tio i elva), då kanske jag har en chans till lite sömn ändå - men det är ju också det som är problemet: när vi lägger dem tidigt är det nästan hopplöst att få dem att ligga kvar hela natten. Idag sov de bara en gång, för de var så uppspelta när mamma nyss kommit att deras eftermiddagslur inte blev av, så de somnade redan lite före nio. Vilka nattugglor vi har alltså. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar