onsdag 12 november 2014

Roliga och jobbiga på samma gång

Just nu är tjejerna så otroligt roliga att vara med, samtidigt som de ibland är så fruktansvärt jobbiga! Vi börjar med det jobbiga: dels äter de skitdåligt (men det har nog börjat vända lite nu, tror och hoppas jag), dels är de supergnälliga mellan varven. Det brukar vara jobbigast just runt måltider, när de inte vill äta ordentligt och istället vill komma ner på golvet långt innan jag har ätit färdigt, och sen ställer de sig och drar i mitt ben och bara skriker istället för att gå och göra nåt kul. Och så fort det är något jag känner att jag verkligen behöver göra; plocka undan, diska, fixa nåt, maila nån eller vad som helst, så är de totalt osjälvständiga och bara gråter och drar i mig och jag blir tokig. Igår var Flora helt hysterisk så fort hon inte var i min famn, men idag har det varit Lillys tur att vara värst. Alltid nåt att de inte varit helhysteriska samtidigt några längre stunder åtminstone.
Samtidigt har de andra stunder varit såååå gulliga! Idag när Flora har ätit bättre har hon varit på så mycket bättre humör och har trampat omkring och grejat för sig själv långa stunder, och nu på kvällen med början när Christopher lade Alfred och två timmar framåt har båda varit på helt förunderligt glatt humör: de har kört omkring varandra i en gåvagn och skrattat med varann, de har undersökt saker i hyllor och mellan varven gått till mig (som suttit på golvet) och pussat mig, de har kommit fram med böcker som jag ska läsa (eller snarare trycka på; de har en massa såna där böcker där man trycker på en knapp på varje sida och så spelas ett ljud) och bara varit allmänt fantastiska.
Lite andra roliga saker de gjort de senaste dagarna:
Velat klättra ner i badkaret medan jag fixat i ordning mig på morgnarna. Flora är ju fortfarande rädd för vatten, men med pyjamas på i ett tomt badkar gick det utmärkt.
Christopher tog härom dagen fram fårfällen vi hade i vagnen när Alfred var liten och i en av tjejernas liggdelar, och Flora älskar den! Ibland lägger hon sig på den och myser.
Här är ett av deras favoritställen hemma: garderoben där jag har mina hundratals strumpbyxor, väldigt många skärp och tjejernas kläder som inte hänger. De älskar att slita ut mina strumpor, strumpbyxor och skärp.
Framför allt Lilly gillar att hänga skärpen på sig - hon blir supertjusig!
Över huvud taget gillar de att klä på sig saker nu: de ääälskar sina nya skor och vill ha på sig dem jämt - tappar nån en kommer hon direkt fram till mig med den igen, och Lilly har försökt få på sig Alfreds skor ovanpå samtidigt också. Alfred har en lek nu där han tar på sig strumpor på både fötterna och händerna och så är han en hund, och ikväll kom Flora fram till mig med ett par av hans strumpor, gav dem till mig, satte sig ner på golvet och viftade med fötterna för att visa att jag skulle ta på henne dem. :) Och Lilly kom med först ett par som jag satte på hennes fötter och sen ett par till händerna också. :) Ryggsäckarna ville de också ta på sig ikväll igen, mössorna de fick igår gick de omkring med direkt (men när de skulle ha dem ute idag slet Lilly av sin hela tiden) och när jag tog på Flora jackan när vi skulle hämta Alfred försökte Lilly stoppa i armen i sin själv.
De förstår och lär sig så mycket nu, och det är verkligen tydligt att det är utvecklingssteget "Programs" de är i nu, där de iakttar oss när vi gör saker och lär sig hur saker hänger ihop. I eftermiddags kom Flora till mig med min pumpflaska med hudkräm som jag har stående vid sängen och ville smörja in sig som jag gör (och smaka på den...). Diskmaskinen har de alltid varit intresserade av, men idag var första gången jag märkte att de faktiskt försökte plocka ur den på samma sätt som jag gör. Jag trodde ju härom dagen att de kanske lärt sig göra elefantljud, och jodå, det är faktiskt det de gör när jag visar en elefant och själv säger ljudet först - för i morse när jag tog på dem Libero-tigerblöjor så morrade båda som tigrar efter att jag gjort det!
Nu hoppas jag på lite mindre gnäll och skrik framöver bara, så kommer vi nog ha en helt fantastiskt rolig period framför oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar