söndag 14 december 2014

Tand, mer julgodis och utvecklingssteg

Idag äääntligen sprack Floras högra över-framtand igenom! Vi har sett att den har varit på gång sååå länge, och idag tog den sig till slut igenom.
Idag körde vi hårspännen när vi skulle på glöggkalas (det med exet blev inställt för att värdfamiljen var sjuka, men vi blev bjudna till ett annat idag). Lillys satt inte kvar nåt vidare för att hon fortfarande har för kort hår, och Floras försökte hon dra bort hela tiden.
Men vi lyckades parera så att Flora kunde ha sitt under hela kalaset ändå.

Jag har kört vidare med att göra godis idag: det blev chokladpraliner med mjölkchoklad- och hallonganache, och mjölkchoklad- och blåbärsganache. Jag har tre olika formar, och den ena är bra (jag har inte orkat skära bort den överflödiga chokladen i botten, men jag planerar inte att söka till Dessertmästarna ändå), men de två andra, som jag köpt på Netto och provade för första gången idag, var kassa.
Silikonet var för stelt, så nästan alla pralinerna gick sönder när jag skulle ta ut dem. Men smakar gott, det gör de!
Jag och Alfred dekorerade vårt färdigköpta pepparkakshus från IKEA ikväll också. Fick för mig att det skulle bli lättare att måla det fint om vi gjorde det före vi monterade det, och det stämde. Jag fick vara lite extra försiktig vid monteringen bara, men det gick bra! Alfred gjorde några delar helt själv, medan jag stod för resten. AWM är hans initialer (Alfred Walter Masato) och SAFLC är förstås Sara, Alfred, Flora, Lilly, Christopher.
Flora fick tyvärr värsta mammighets-attacken när vi höll på med pepparkakshuset. Hon var tvungen att vara med mig hela tiden, annars stod hon och vrålade förtvivlat på golvet. Jag tror att hon har kommit in i nästa utvecklingsfas - enligt Wonder Weeks har den just börjat om man går på födelsedatum och inte på beräknatdatum, så jag kör på det. Det är så mycket som stämmer nämligen: supermammighet, vilja amma typ heeela tiden men när hon väl får det så släpper hon och bara ligger och tittar, plus vissa av utvecklingsgrejerna, som vi märkt kanske ännu mer på Lilly, som "Playing with emotions by practicing all sorts of behavior and facial expressions from sad to happy and sweet." De förstår så otroligt mycket nu plötsligt! Säger vi "Ska vi byta blöja?" eller "Vill ni borsta tänderna?" så går de direkt till badrumsdörren, de tar tag i kläder och går till ytterdörren, de vet att man stoppar i saker i diskmaskinen nu och vill inte bara dra ut saker ur den (sen att de gärna stoppar skor i den också är en annan femma), Lilly är väldigt noga med att stänga dörrar och lådor och att saker ska vara på sin plats. 
De har däremot inte riktigt greppat när jag försöker med att peka på mig själv och säga "mamma", utan de pekar gärna på sig själva och säger "ma" också. Men ikväll plötsligt när jag läste en bok där man lyfte på en flik och därunder gömde sig en pappa, då pekade Lilly på pappan och sa "Dä!! Baa-baa!" och när jag lyfte på mammafliken sa hon "Maa-maa". Hon lät jätterolig, för hon sa det extremt nasalt, men det var också väldigt gulligt. Sen försökte jag peka på mig själv och säga "mamma", men nähä, det var inte lika intressant. Men det kanske närmar sig, hoppas det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar