fredag 26 december 2014

14 månader i efterskott

Jag glömde ju skriva ett 14-månadersinlägg! Vi tar det nu istället.
Jag tycker nog att 14 månader är en fantastiskt fin liten ålder. Det är lite jobbigt med utvecklingssteget som håller på just nu eftersom de är supermammiga och sover som krattor (vilket förstås gör att jag också sover uselt), men i allt övrigt är Flora och Lilly helt underbara största delen av tiden.
Vi tar det tråkiga med sömnen först: jag är väldigt glad att vi samsover, för om de hade sovit i eget rum hade det inte blivit någon sömn för mig och Christopher, för de senaste nätterna har de vaknat otaliga gånger per natt och satt sig upp och varit helt förvirrade och gråtit. När jag försökt lägga ner dem har de inte fattat vad som händer och gråtit och försökt kravla iväg åt fel håll tills jag lyckats peta in ett bröst i munnen på dem, då har de lugnat ner sig.
Nu över till det roliga! De förstår mer och mer, och de lyssnar och gör ibland som vi ber dem; till exempel om jag ber dem lägga tillbaka något de tagit som de inte får ha - kanske inte direkt, men när de känt på saken i några sekunder kan de lägga den där jag sagt. 
Flora har de senaste dagarna lärt sig förstå "Ska du tända/släcka lampan?".
De skådespelar för att få som de vill, framför allt Flora. Om hon inte vill bli nedsatt på golvet från famnen så lägger hon sig bakåt och gnäller tills jag tar upp henne igen. Hon testar också grejer; hon kan dra en i håret och så ler hon så gulligt hon bara kan och iakttar reaktionen noga noga, och det syns tydligt att hon ofta vet att hon gör något hon inte får. Lilly gör roliga miner; hon ser ofta arg ut, men börjar skratta om vi gör arga miner tillbaka, och hon grejar mycket med tungan för att känna hur det känns.
Flora har börjat kaxa upp sig - förut om Lilly tog en leksak ifrån henne så blev hon antingen ledsen eller så brydde hon sig inte om det, men hon försökte nästan aldrig ta tillbaka den. Men nu håller hon i stenhårt om Lilly försöker ta något, och Lilly blir så förvånad, hon brukade ju alltid få allt hon försökte ta. Och om Lilly någon gång lyckas få tag i saken så tar Flora tillbaka den.
När den ena har kommit upp i sin matstol klappar hon på den andra för att visa att där ska syrran sitta, och samma sak när de sätter sig i mitt knä för att läsa bok. De går och hämtar ytterkläder och klappar på sig själva för att visa var kläderna ska sitta, och försöker ta på sig själva. De älskar fortfarande sina små skor från Decathlon, och har haft på sig dem så mycket att de luktar illa - inte visste jag att så små barn kunde ha fotsvett som luktar!
De är som sagt väldigt mammiga nu, och när farmor och farfar har varit här har det bara gått bra att vara hos farmor när de valt det själva. Men om farmor har plockat upp någon av dem utan att de bett om det har det inte godkänts, utan då skulle de direkt över till mig. Mormor däremot brukar gå bra, men henne har de ju träffat mer, hon brukar ju stanna några dagar när hon är och hälsar på, och i somras träffade de henne varje dag i ett par månader. Det är skönt att de tycker så mycket om mormor, för då får jag ju faktiskt lite ledigt här i jul.
Små Michelingummor i trädgården igår som ramlade omkring så mormor fick gå efter och plocka upp dem på löpande band.

Alfred och farmor har roligt ihop nu i alla fall - när Alfred var liten var han nästan rädd för henne en period, men nu har hon fått lägga honom flera kvällar i rad (både när vi var i Göteborg och när de var här). En annan sak om Alfred förresten: ett par gånger när han har ramlat och slagit sig här nu i jul har han sagt "mamma" i gråten - det har han inte gjort på länge, och jag blev liksom lite rörd när han gjorde det nu.
Tjejerna äter mer och mer helt själva, ofta vill Lilly inte äta alls om vi försöker mata henne, utan äter bara när hon får skeden själv. De älskar att borsta tänderna och går omkring och suger på sina tandborstar länge länge. Än har de ju bara tre tänder var: Lilly tre där nere och Flora två nere och en uppe, men på Flora ser jag att tre till i överkäken är på väg ut.
De gillar att pussas och kramas, och Flora går ofta fram och vill pussa både Lilly och Alfred, men Lilly vill ofta inte vara med om hon inte själv bestämt sig för att pussas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar