fredag 5 december 2014

Julgran!

Nu har den börjat: vattenperioden! I kombination med klätterperioden, dessutom. Lilly drar fram pallen till handfatet varenda gång hon kommer in i badrummet och så ska hon upp och leka med vatten, och Flora vill förstås också vara med. Vi kanske måste köpa en extra pall helt enkelt, för såhär är det lite onödigt farligt. Klättrandet har blivit mycket värre de senaste dagarna: de ska hela tiden upp på köksstolarna och diverse pallar vi har, och det känns mycket farligare än att de är uppe på soffbordet som de hållt sig till hittills. Inte kul alls faktiskt just nu.
Idag försökte jag få dem att sova i sittdelarna i spjälsängen igen på förmiddagen. Båda protesterade högljutt till en början, men Lilly gav snart upp och somnade, men Flora var smått hysterisk, så jag fick ge henne bröstet så hon somnade. Lilly vaknade till ett par gånger, men somnade snabbt om när hon fick nappen, men Flora var hemskt orolig, så henne fick jag först ge bröstet igen och nästa gång fick jag ta upp henne och lägga henne med mig i sängen bredvid. Konstigt, för på nätterna är det precis tvärtom: då somnar Flora lätt om när hon får nappen men Lilly behöver bröstet. Hur som helst, efter den första dryga timmen när de var oroliga sov de plötsligt som stockar, och efter två och en halv timmar, när det bara var en kvart tills vi skulle hämta Alfred, fick jag väcka dem. Och då hann de ju inte äta lunch, men Lilly fick lite bröst (Flora hade ju redan ammat en massa) och sen fick de dela på en Semper grötklämmis i vagnen på vägen och få lunch när vi kom hem alla fyra. De var förresten jätteduktiga med klämmisen: när jag sa till Flora "Kan Lilly få den nu?" så fick hon den, och tvärtom. Fast bara första gången, sen tyckte båda att de delat med sig tillräckligt. 
Igår åkte Christopher och Alfred och köpte en gran (en kungsgran, som står längre), och idag lyckades jag hitta ljusslingorna i källarförrådet så vi kunde klä den. När granen stod "naken" hela dagen idag var tjejerna helt ointresserade av den, men nu blev den såklart mycket mer spännande. Den här bilden lade jag upp på Instagram med texten "1, 2, 3... Attack!!" och det var väl ungefär så det var. :)
De plockade ner kulor - men faktiskt mest bara för att sätta tillbaka dem igen, fast det klarade de inte själva, men de lade in dem på grenarna åtminstone.
Och kastade runt dem lite ibland förstås.
Hmmm... de här hamnade visst ända ute i köket. Men vi har i alla fall bundit fast granen med rep i balkongdörren, så den bör stå hyfsat stadigt. När Alfred var liten lyckades han i vilket fall aldrig välta en gran när den stod så.
Och ikväll har både Flora och Alfred på sig tomtedräkter som pyjamasar, och det kliade verkligen i fingrarna att försöka ta julkort igen, men Christopher sa åt mig att ge upp, vilket väl var klokt, för det här var det enda jag lyckades ta med mobilen innan Alfred vägrade vara med mer.
Han låg förresten på golvet här för att jag ville demonstrera vad tjejerna gjorde när jag väckt dem tidigare på dagen: jag bytte blöja på Flora på sängen, och pussade henne på magen. Då kröp Lilly fram och pussade Flora på magen hon med! Och Flora klappade Lilly på huvudet. Så oerhört gulligt! Så jag bad Alfred lägga sig på golvet, drog upp hans tröja och pussade honom på magen, och frågade Lilly om hon ville pussa, och då gapade hon direkt jättestort och kom fram och pussade. :) Men Flora hann inte förrän Alfred hoppade upp.
Nu ska vi försöka få tjejerna att somna om här, för de vaknade såklart en halvtimme efter vi lagt dem vid halv tio för att de inte sovit på eftermiddagen... Nu är de pigga som mörtar. Yay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar