onsdag 10 december 2014

Pepparkaksbak och lite sånt

De här barnen alltså; så sjukt intensiva just nu! En grej de gillar att göra är att hasa omkring i mina och Alfreds skor. Men roligast av allt är att klättra. Jag minns inte att Alfred klättrade så hemskt mycket, men jag har sett i tvillinggruppen att ett helt gäng föräldrar har varit förtvivlade i barnens klätterfaser, och nu är alltså vi där också. De ska konstant upp på köksstolarna, köksbordet, skrivaren, soffarmstöden, den höga barnpallen i badrummet... Ibland låter jag dem hållas, men ibland blir jag bara för nervös, särskilt när de ska upp på samma ställe båda två, då blir det ju livsfarligt när de knuffar varann.
Idag testade vi inomhussovning igen, för det regnade och blåste ute. Jag provade att sätta de båda Ergo-selarna på höfterna idag, för att det skulle bli lättare att lägga ner dem än när jag har en på magen och en på ryggen. Men shiiit vad tungt det blev! Efter ungefär sju minuter var både mina höfter och min nacke redo att lägga ner verksamheten, och sen när båda väl somnat efter tio minuter-en kvart och jag försökte lägga dem på sängen trasslade jag in mig i alla selar och ben och satt totalt fast. Höll på att få panik innan jag till slut fick loss Lilly, som tack och lov fortsatte sova, men Flora vaknade, så jag fick gå med henne i selen en stund till.

När vi hämtat Alfred idag och tjejerna ätit och satt kvar i sina matstolar utan att vara missnöjda så tog jag fram pepparkaksdegen vi köpte igår. Tjejerna fick varsin liten utkavlad bit, som jag tänkte att de kunde leka med och smaka på. De var dock inte alls intresserade av att leka med den, men de tyckte den var sjukt god att äta upp.
Det tyckte förstås Alfred också, men han tryckte ut flera fina kakor också.
Sen klättrade Lilly upp bredvid honom och "hjälpte till" att städa undan mjölet - dvs ner på golvet med det.
Fler pepparkakor än såhär blev det inte av ett halvt paket. Lite smått fattigt, men de var goda i alla fall. (Nej, vi åt faktiskt inte upp alla, men jag tyckte det blev fint på bakplåtspappret när jag lagt dem i en burk.)
Min son är jätteduktig på att klä på sig själv nu för tiden, men ibland blir det fel. :) Äkta Kriss Kross! (Tvekade lite inför att lägga upp den här bilden för att han har på sig så fula jeans...Fåfänga mamman. Jag använder aldrig jeans, och Christopher gör det väldigt sällan, så följaktligen får våra barn inga jeans heller. Men de här ärvde vi av nån och har som extrabyxor på förskolan, och hans byxor hade blivit våta så han hade de här under galonbyxorna när jag hämtade honom.)
Ikväll när Christopher lade Alfred var Flora och Lilly helt tossiga. Jag försökte ge dem lite välling, men de bara lekte med flaskorna och försökte hälla ut vällingen på golvet, och när jag jagade den ena för att haffa flaskan tog den andra fjärrkontrollen till tv:n, när jag jagade henne tog den första min mobil, när jag jagade den tog den andra tillbaka vällingflaskan och hällde ut på golvet, när jag jagade henne tog den första fjärrkontrollen igen osv osv osv i en oändlig loop. Jag höll på att bli galen.
När vi väl fått dem att somna i selarna och skulle lägga ner dem vaknade båda två efter nån minut så nu är båda uppe och härjar igen, och klockan är halv tolv. Livat det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar