torsdag 25 december 2014

Julaftonen

Natten mot julafton började vi såhär: tjejerna hade lagt sig nära varann när jag kom för att lägga mig, så istället för att flytta dem för att lägga mig mellan dem där jag brukar ligga knödde jag in mig mot väggen och avvaktade. Jag hade svårt att somna för jag väntade egentligen bara på att någon av dem skulle vakna, plus att Alfred var orolig och gnydde flera gånger, så jag var uppe och försökte lugna honom (han verkade ha ont i magen). En stund efter Christopher kommit och lagt sig vaknade Flora (i rött) och var ledsen, så då fick jag lägga mig bredvid henne som vanligt igen för att hon skulle somna om.
På morgonen (Alfred vaknade runt nio, väldigt lyxigt, och då hade inte tjejerna vaknat än) satt det utlovade snöret fast i Alfreds säng, och han fick följa det genom huset; ut i vardagsrummet, under soffbordet, genom köket, under matsalsbordet, ut i köket igen och så in i rummet där mormor sover och vidare in under sängen i sovrummet innanför, där han hittade ett paket! Det innehöll en mjukis-Dusty (från Disneys "Flygplan"), som han önskat sig länge.
Sen väckte vi tjejerna, och så var det dags att gå ut i köket och titta om de små "fröna" (Tic Tacs), som Alfred och pappa planterat i mjöl och vattnat med socker kvällen innan vuxit. Och se, det hade de - de hade blivit polkastänger! Fantastiskt va? :)
Efter frukost fick Flora och Lilly sina första paket: varsin Wheely Bug! Mormor hade köpt dem på GeKås i Ullared, där de är fantastiskt mycket billigare än annars. De senaste veckorna har tjejerna försökt åka på Alfreds stora Wheely Bug-mus, men det har inte gått för att den är för stor, så det var så bra timing att de fick dem nu! Lilly fick en nyckelpiga.
Och Flora ett bi. (Inte för att vi kommer bry oss om vem som åker på vilken sen, men det var i den ordningen de råkade få dem.) De kommer matcha så fint med deras ryggsäckar också!
Och så fick Alfred en läkarväska med undersökningsinstrument och en läkarrock, och hade jätteroligt med att ge oss sprutor, sätta på plåstret i hårdplast, ta blodtryck och lyssna på hjärtat. Eftersom han tyckt att det varit så läskigt att gå till doktorn tyckte jag att det kunde vara smart att han får öva lite själv på att leka doktor, så kanske det kan hjälpa till nästa gång han behöver kollas upp.
I övrigt var vår fine lille kille såhär snygg!
Vi andra var också finklädda. :) Klänningarna fick tjejerna av farmor och farfar när vi var hos dem härom kvällen, och de passade ju bra på julafton.

Alla tre barnen fick ett lektält av mig (från TGR). Det är nog lite stort för lägenheten hemma, men det får gå, vi ska ju ändå flytta om ett halvår ungefär. Jag var noga med att säga till Alfred att tjejerna också får vara där, och det tog han på största allvar och försökte mer eller mindre tvinga in dem.
Nu är han ju stor nog för att uppskatta julen, och även om han blev glad för alla presenter han fick och lekte länge med dem, så ville han hela tiden ha nya paket. Han fick hjälpa oss öppna våra också, och det underhöll honom hyfsat. Och så kom ju tomten! Men jag såg på Alfred att han var misstänksam, fast tomten var snabbt in och ut och inte sa så mycket mer än att ge honom två paket. Och när farfar kom tillbaka en liten stund senare efter att "ha tagit lite luft" så sa Alfred direkt att det var farfar som var tomten, "med tomtekläder och tomteansikte på". Han är smart, vår unge!
Tjejerna fick magneter med familjemedlemmarna på, så att de ska komma ihåg hur alla ser ut även om de inte träffar dem så ofta (mormor, kusin Stella, moster Johanna & Victor, farmor, farfar, faster Rebecca & Jocke och kusinerna Linus och Moa, förutom vi fem).
Vi fick en massa andra fina grejer också - vi hade försökt dra ner lite på julklappsinköpen i år, men det blev en del ändå. Men jag är nöjd ändå, vi köpte inte en massa onödigt, utan allt var sånt som var väl genomtänkt och önskat, så det gick bra tycker jag.
På det hela taget hade vi en väldigt mysig julafton, och alla var glada och nöjda hela dagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar