söndag 22 juni 2014

Bekräftelse från experter

Under mina promenader nu för tiden lyssnar jag ju på podcasts, och jag har hittat några olika som jag gillar. Favoriten är ju Pampers Barnvagnspromenader med Louise Hallin, tätt följt av P3 Dokumentär, och så fick jag också tips om Kropp & Själ på P1.
Där hittade jag ett avsnitt som hette "I huvudet på en baby", där de pratade med några experter; en barnöverläkare och en psykoterapeut, tror jag det var, och berättade om forskning på barns medvetanden nu och förr, plus att de var på en babyrytmik-timme och pratade med en rytmikpedagog (tror jag hon kallade sig) och några föräldrar. Och sen frågade de experterna vad de tyckte, om det var bra och viktigt att gå på såna där aktiviteter med små barn.
Jag personligen har i stort sett aldrig gått på några som helst aktiviteter med mina barn - med Alfred var det mycket för att han var så oerhört skrikig att jag inte riktigt vågade mig ut bland folk (var annars lite sugen på babysim), och nu med tvillingarna är det dels för att det är ett så stort projekt att göra saker ensam med två små barn och också att jag själv inte är särskilt intresserad av att umgås med folk som jag inte känner. Apropå det hittade jag igår ett superkul blogginlägg som visar ungefär hur jag känner mig bland främlingar: på Supermom. :)
Hur som helst: av de här två experterna fick jag en liten klapp på axeln om att det är helt okej, och det var så skönt! De sa kort sagt att nej, små barn är "primärt inte intresserade av kompisliv", aktiviteter som babyrytmik och öppna förskolan ger mest till föräldrarna, inte till barnen. Yay, då slipper jag gå till öppna förskolan utan att ha dåligt samvete!
Och härom dagen fick jag ännu lite mer bekräftelse, från min kära Louise Hallin i senaste avsnittet av Barnvagnspromenader (avsnitt 18). Där var det en mamma till en 3-månaders som undrade om hon borde införa rutiner för honom snart istället för att fortsätta som hon gjorde med att låta honom äta och sova när han visade att han behövde det. Louise sa, vilket jag var beredd på, att det var alldeles lysande som hon gjorde, att hon var lyhörd för vad hennes barn behövde, och det var ju det allra bästa för honom. Då frågade programledaren Tove (min exkollegas sambo, och mamma till deras tvååring) om det ändå inte är bra med rutiner, för det är ju det alla säger? Och så lade hon till att hennes dotter alltid har strulat med sömnen, så då sa alla hon kände att hon måste införa rutiner runt läggningen och hålla stenhårt på dem. Louise frågade då stillsamt: "Blev det nåt bättre då?", och jag hörde hur Tove inte riktigt var beredd på det, men då fick erkänna att "Neej, bara väääldigt marginellt". Så det är samma sak där: rutiner är till för föräldrarna, inte för barnen. En del föräldrar behöver det för att få ihop sina liv, och då är det helt okej, föräldrarna behöver ju också må bra, men om man har en normalt välfungerande familj där barnet är helt och rent och får mat varje dag och får somna på samma ställe på kvällarna (att somna på andra ställen ibland är heller ingen fara) så räcker det alldeles utmärkt. Som Louise sa: vi svenskar är som regel väldigt strukturerade, så vi har rutiner i våra liv även om vi inte tänker på det som så, och även om man inte inför speciella strikta rutiner för barnens mat och sömn, det är inga problem. Och jag blev så glad, jag älskar när jag får höra att det vi gör som föräldrar är rätt, även om vi inte gör som många säger att man bör göra.
Så nu tänker jag inte ha dåligt samvete för att vi inte har fler rutiner heller, för våra barn mår bra och utvecklas och är glada som vi har det nu - yay!

4 kommentarer:

  1. Jag lyssnar för lite på poscasts märker jag :)
    Jag kan själv bli lite provocerad av alla denna ängslighet som råder (hos mig också, ska jag kanske tillägga!). Om barn + föräldrar är nöjda och glada, hur man än gör (med mat, sömn, amning, flaska), så kan det ju inte vara fel? Så många som verkar se så mycket till hur "alla andra" gör, att man helt tappar vad som är viktigt, och fungerar, för en själv och sin familj.

    För egen del gillar jag när mina två små somnar nånstans mellan 19-20. Men det är ju för min egen del, för att jag vill ha lite nedvarvningstid på kvällen innan jag går och lägger mig (vilket aldrig är sent, eftersom de ibland vaknar så tidigt som 0430, och får man lite sömn därefter så är det inte mycket). Så hellre barn som somnar tidigt och vaknar tidigt, än somnar sent och tar sovmorgon. Men, återigen, det är ju för att det passar MIG bäst :)

    Du som har ett förskolebarn, hur tycker du det funkar på dagen om han somnar sent? Jag har nämligen fått höra från delar av min omgivning att vi bör ju införa tidigare läggningsrutiner när de börjar närma sig förskoleåldern, för att de ska orka med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, man får ju gå på vad som passar en själv bäst - personligen föredrar jag att få sova längre på morgnarna, för då känner jag att jag har lättare att må bra på dagarna.
      Och ja - lyssna mer på podcasts om du hinner! :) Efter varje Barnvagnspromenader-avsnitt säger jag till Christopher "Jag älskar Louise Hallin!" för att hon alltid säger något så sabla klokt om barn i våra barns åldrar.
      Men sen har jag kanske lite grandios självbild också, och tycker ofta att jag har rätt och alla andra fel, så jag kanske har lite lättare att strunta i hur andra gör. ;)

      Alfred har nog alltid sovit ganska lite på nätterna, förhållandevis. Jag minns en morgon när jag lämnade på förskolan samtidigt som en annan mamma, och hon sa till en fröken att hennes son var gnällig för att han "bara sovit tio timmar i natt", och jag räknade efter och insåg att Alfred aldrig sovit mer än 10 timmar per natt. Men för det andra barnet var tydligen 12 timmar det normala. Så för oss tycker jag inte det är något problem - han sover fortfarande för det mesta på vilan på förskolan, även om det nu i mellanstorleksgruppen bara är han och en till som gör det, och då brukar han klara sig bra. På helgerna händer det dock att han inte vill sova mitt på dagen, och då brukar han däcka framåt 17-18-tiden och när han sen vaknar är han oerhört gnällig resten av dagen, så det är ingen hit förstås. Men de kvällar vi försöker få honom i säng vid 20 så går det inte, han är helt enkelt inte tillräckligt trött, och då tar ju bara läggningen onödigt lång tid så man själv blir gnällig. Bättre då att vänta med läggning tills han är trött nog, tycker jag.

      Radera
  2. just det där med rutiner känner jag att när det finns ett behov av dem, kan man kanske införa nåt. mIn lille är bara 8 mån, och har alltid fått sova/äta när han vill, MEN han har också sovit "natt" sen han var nyfödd, superlyxigt, såklart. (alltså inte hela natten, men mellan 22-7 varje natt med ett-flera uppvak för amning). för mig är det dock viktigt nu när han börjar äta mer mat att det blir på vettiga tider, men vi äter ju tillsammans, så då faller det sig rätt naturligt ändå. jag gillar när han somnar runt 20, för då får jag ett par timmar själv, men gör han det inte.. ja, då är det inte hela världen. han får gå och lägga sig när han är trött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen precis - och som Louise Hallin sa så ser det ju ut som att ni har rutiner i livet utan att köra kadaverdisciplin på dem, och det verkar ju funka utmärkt! :) Vi har också rutiner: barnen får mat när de är hungriga, sover när det är natt osv utan att vi har ett fast tidsschema. Jag är mest fascinerad över de scheman jag sett i tvillinggruppen där allt sker på fasta tider och barnen får t.ex. välling kl 6, frukost kl 8, mellanmål kl 10, lunch 11.30, mellanmål 14, middag 17, gröt 19, sover 19.30 - hur hinner folk ha liv över huvud taget?

      Radera