lördag 28 juni 2014

Båda pratar och förflyttar sig!

Flora har äntligen börjat prata! Lilly har ju sagt da-da, dla-dla och ma-ma länge, medan Flora mest har varit tyst eller kört sitt roliga väsande. Men de senaste dagarna har Flora sagt några små ord, och idag satte hon igår lite mer ordentligt med da-da och dla-dla. Och det låter så ljuvligt! Jag längtar tills de (förhoppningsvis) börjar prata med varann sådär som YouTube-bebisarna som ComHem snodde till sin reklam härom året.
Och krypandet går framåt. Lilly står i perfekt krypställning nu och försöker ta sig framåt, men brukar oftast lägga sig på mage när det väl gäller, för att det nog är enklare, och Flora snurrar runt jättebra sittande och lyckas på så sätt röra sig en bit, plus att hon tränar på att komma upp i krypställning hon med, men sätter sig oftast tillbaka på rumpan igen. Lilly satte sig dessutom upp från magliggande två gånger hemma hos gammelfarmor idag, medan jag bytte blöja på Flora, så det var bara Christopher och Margit som fick se det.
Och Flora har också lärt sig klappa händerna nu.
Mammigheten verkar för övrigt ha ökat igen: när jag kommer tillbaka från att ha varit iväg en stund (på toa eller vad som helst) och allt har varit frid och fröjd med Christopher så börjar de gråta så fort de ser mig. Det hade ju varit roligare om de blev glada av att se mig igen, men jag antar att gråtandet är en komplimang av något slag ändå.
Förresten! Om inkubationstiden på Vårdguidens hemsida stämmer, så verkar tjejerna ha klarat sig ifrån Arvids tredagarsfeber. Nu har det nämligen gått 12 dagar sen de kom till oss med en febrig Arvid, och 11 dagar sen de åkte in till akuten och fick diagnosen, och inkubationstiden ska vara 5-10 dagar. Så antingen var det inte så fasligt smittsamt ändå, eller så fick de nån sån där oerhört lindrig variant som jag läste att många barn får, där man knappt märker av det. Men vi får väl se om det kommer senare istället eller inte.
Och smärtan i min arm gick över efter ungefär tre dagar, har jag glömt att skriva också. En sån lättnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar