tisdag 16 september 2014

Stor-badkarspremiär och nytt recept

Nu har tjejerna premiärat att bada i stora badkaret istället för i balja! 
Flora var, som väntat, skeptisk, så efter en snabb avtvättning fick storebror ta över hennes plats medan hon höll koll från kanten istället. 
Naaaaaw... :)
Och igår, efter att ha kört på ett fåtal beprövade och godkända recept i några veckor, testade jag en ny maträtt. Jag köpte nämligen en burk med kalvfrikadeller (Semper, var det väl) som de fick prova att pilla med själva en dag, och de gillade dem, så nu gjorde jag en egen variant. 
Jag mixade den råa köttfärsen med grädde, vitpeppar, färsk basilika och timjan. 
Skar rotselleri och morötter i små bitar och kokade upp i vatten, och gjorde små köttbullar med ett melonkuljärn och pluttade i. 
Den ursprungliga planen var att koka makaroner i samma gryta de sista minuterna, men jag gjorde dem separat istället för att de köttbullar som legat i längst inte skulle behöva koka allt för länge, men sen i med makaronerna och en skvätt rapsolja. 
Sen fick de pilla med allt själva när de skulle äta; köttbullar, makaroner, rotselleri och morötter, och de gillade det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar