måndag 22 september 2014

11 månader idag

Idag blir Flora och Lilly 11 månader! Det är verkligen inte klokt hur fort tiden går.
De har börjat bli små klättermöss - framför allt Lilly. Så fort vi vänder ryggen till klättrar hon upp på soffbordet och bara sitter där helt nöjd.
De gillar att pussas - de gapar stort och lutar sig förväntansfullt mot mig och skrattar när jag pussar dem. De står hur stadigt som helst och kan ta runt fem steg, men är fortfarande lite försiktiga och sätter sig hellre ner och kryper om de tycker att målet är lite för långt bort.
De är så smarta och börjar se hur saker hänger ihop: härom dagen hittade Lilly en nätverkskabel som låg under en pall, men som inte är inkopplad annat än när det trådlösa modemet krånglar. Hon studerade kabeln en stund, och kröp sen bort till modemet som sitter på väggen i hallen och började peta med kabeln på modemet! Varför hon gick just dit och inte till ett vägguttag är för mig en gåta - natural it-tekniker tydligen...
När vi sjunger "En kulen natt" hänger de med i rörelserna, och de tycker det är hysteriskt roligt när vi petar dem i magarna på slutet. Och Flora applåderar nästan alltid när vi ger beröm för något de klarat.
De tycker det är roligt att ge saker till mig, och säger gärna "tack tack". Härom dagen hade Lilly en päronbit som hon satt och gav mig om och om igen, och när jag inte riktigt hängde med utan tittade på något annat tog hon tag i min hand och vände den rätt, lade päronbiten där och sa "tack tack!".


De känner igen Alfreds favoritlåt för tillfället: Taylor Swifts "Shake it off", och börjar dansa när den kommer på radion. Hur gulligt som helst!































De pekar på saker och säger "dä!", och idag när jag duschade (för en gångs skull), och Christopher frågade dem "Var är mamma?" så pekade de mot mig innanför duschdraperiet och sa "Dä!" båda två.
De sover bättre på nätterna - framför allt Flora, hon kan sova nästan hela nätter utan att amma nu, men Lilly är ofta lite orolig och vill amma några gånger. På dagarna älskar de fortfarande att amma dock, de brukar slita i mina kläder när jag är i närheten för att få fram brösten. Men de senaste dagarna har vi faktiskt klarat oss nästan halva dagen utan, och det har i ärlighetens namn varit rätt skönt.
Idag är det regnigt och tråkigt väder ute, så jag testade att sätta båda i selar för att få dem att somna, och efter lite inledande gnäll från Flora där bak så somnade båda. Lilly gick lätt att lägga ner, men Flora blev lite ledsen så hon fick bröstet, men nu sitter jag i sängen och lyssnar på mina snusande barn. Tvillingar alltså. Galet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar