måndag 23 september 2013

Halleluja!

Hallelujah! Praise the... drugs..?
Jag brukar ta Losec mot halsbrännan ett par timmar innan jag lägger mig, men på sistone har de inte riktigt gett nån effekt, och jag har inte vetat om det varit på grund av att de tar lång tid på sig innan de börjar verka eller om de helt enkelt tappat sin effekt på mig, fast jag inte tagit dem jätteofta. Men igår tog jag en nånstans runt lunchtid, och igår kväll hade jag ingen halsbränna alls och kunde faktiskt sova en del på natten! Så sabla skönt! Det står visserligen, om man ska vara lite petig, i bipacksedeln att man helst ska ta dem på förmiddagen, men jag har tänkt att det ju verkar dumt eftersom de då kanske redan tappat effekten lite framåt kvällen/natten, så jag har föredragit att ta dem senare, och förut har det funkat bra bara jag inte tagit dem direkt innan jag lagt mig.
Men hur som helst, nu tänker jag att jag nog klarar mig till min MVC-tid på torsdag innan jag behöver fråga om det finns nåt starkare jag kan ta - hade tänkt ringa idag annars. Jag googlade också för att se hur ofta andra gravida tagit Losec, och hittade ett helt gäng som tagit det varenda dag från början till slutet av sina graviditeter och det har gått bra och deras barnmorskor har inte opponerat sig, så kanske att jag ska börja ta dem varje dag nu ändå. Jag är så mycket gladare idag bara för att jag fått sova lite, så det kan nog vara värt det. Men det tar ändå emot lite, så kanske att jag först ikväll ska testa tipset jag också hittade om att dricka vatten med bikarbonat i - även om det låter lite äckligt.

2 kommentarer:

  1. Jag tog Losec hela tiden under min graviditet (under båda faktiskt, om man ska vara petig). Men mot slutet hjälpte det inte och i v 37 mådde jag så dåligt att jag åkte in akut till förlossningen för att jag hade så mycket sammandragningar, ont i magen, halsbränna och allmänt svårt att sova. Läkaren jag fick träffa sa att jag t.o.m. kunde ta högre dos Losec än vad som står paketet. Det var ingen fara tydligen - inget som någon av alla de barnmorskor jag träffat eller pratat med innan visste om. Och jag mådde såklart mycket bättre när jag kunde öka dosen!
    Hoppas du får ordning på halsbrännan. Det är verkligen vidrigt. Och att du får må bra i övrigt förstås!

    SvaraRadera
  2. Anna, vad skönt att höra - tack!!

    SvaraRadera