torsdag 25 juni 2015

Uppdatering om gluten

Som jag skrev är jag skeptisk till det här med att utesluta gluten ur sin kost utan läkares inrådan, och eftersom jag skrev mitt förra inlägg utan att ha googlat ordentligt (åh, jag älskar ju Google så mycket!) så måste jag nu komma med en uppdatering: det är inte sant att mängden gluten i vete har ökat. Jag hittade en bloggpost som faktiskt läst en forskningsrapport i ämnet, och där har de inte hittat några belägg för att mängden gluten ökat.
Sen kan det säkert hända att vi äter mer gluten än vi mår bra av, och kiropraktorn pratade om att gluten tar sig igenom nån barriär i hjärnan och allt vad det var och att det möjligtvis kan hjälpa sjukdomar som Alzheimers, Parkinsons och MS på traven, men det orkar jag inte googla just nu. Klart är i alla fall att jag tror mest på en balanserad och varierad kost, och dessutom att jag älskar både pasta och att baka (och äta) kakor, så det kommer definitivt inte bli någon glutenfri kost för mig. Möjligtvis att jag kan tänka mig att dra ner lite på det, men utesluta det? Icke.
Och så ber jag om ursäkt för att jag varit med och spridit felaktig information om gluten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar