fredag 5 juni 2015

Kompislek

Lilly är snorig och hostig och lite småfebrig igen, så vår natt till idag var rätt kass eftersom hon var orolig. Och än har vi inte kommit in i nån vidare ordning sen Christopher åkte, så förmiddagen med frukost, påklädning och allt sånt kändes liksom stressig, även fast mamma är fantastisk med att hjälpa till. Det var ett sabla bajsande idag: Lilly bajsade tre gånger, Flora två och Alfred bajsar alltid minst 4-5 gånger (fast på toaletten), så det blev lite extra att göra idag. En gång hörde jag inte stackars Alfred när han var på toaletten en trappa ner och satt och ropade på mig att han var färdig, så han satt där och grät, lille älsklingen... Jag försöker lära honom att torka sig själv, men det går lite långsamt.
Men sen gick mamma ut och gick med tjejerna i nya vagnen (som de älskar, båda säger "vagn!" så fort de ser den) och då fick jag och Alfred lite egentid och gick ner på stranden och hade picknick, på Alfreds begäran. Det var runt 19 grader idag, men blåsigt, så mitt tilltänkta årets första dopp blev inte av för vattnet var grumligare idag än igår. Så istället låg vi på en filt och åt banan och nektarin och pratade, och det var hur mysigt som helst.
Efter lunch åkte mamma in till stan och hämtade det nya modemet som vi tydligen behövde för att få igång bredbandet här, och då kom vår granne Anna, som är gift med min kusin Jesper, och berättade att hennes brorsdöttrar som är nästan fyra respektive ett år, var här, så de kom in till vår trädgård och lekte. Flora, som ju brukar vara mer tillbakadragen, tyckte det var jätteroligt att sitta och pilla på lilltjejen; hon drog av henne strumpan, erbjöd henne en spade och trugade på henne en blomma - Annas teori var att hon kanske gillade att vara med någon som hon kunde bestämma över, eftersom Lilly och Alfred brukar försöka bossa runt med henne. Kan nog stämma! Och Alfred hade jätteroligt med storasyster, så de lekte tillsammans i flera timmar.
Jag har alltid lite svårt att veta hur jag ska hantera andra barn än mina egna, jag har liksom aldrig varit en sån som säger att "jag älskar barn" - bortsett från mina egna då. Jag kan prata med dem och leka med dem, men om de till exempel ramlar och slår sig känner jag mig inte naturlig med att hoppa fram och krama och gulla med främmande barn - den här lilla tjejen idag slog sig på knät och satt kvar och sa att det gjorde ont, men som tur var nöjde hon sig med att både jag, Flora och Lilly blåste liksom lite på avstånd. ;) (Obs: det kom inget blod och det syntes inget och hon kunde gå, så jag är inte så ond att jag inte lyfter upp ett barn som är allvarligt skadat...) Anyway. Min egen lilla unge är ju sjuk nu (fast pigg och glad som tur är), så jag ska nog gå och lägga mig tidigt idag eftersom risken är stor att hon sover oroligt inatt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar