lördag 5 april 2014

Fixardag

Våra helger är så aktiva nu för tiden! Idag när Alfred och Christopher var på badhuset (vilket de är varannan lördagförmiddag) gick jag ut med tjejerna i vagnen och köpte en ranunkelplanta till plus en stor basilika, och när jag kom hem fortsatte de sova (Lilly vaknade till lite, men somnade om när jag vaggade liggdelen i knät), så jag gick ut på balkongen och fixade: planterade om basilikan i mer jord, satte timjan, rosmarin och salvia i en kruka och mynta och citronmeliss i en annan, och den lilla ledsna oreganon som hängde med på köpet igår fick en egen liten kruka ifall den inte skulle klara sig (fast den verkade hämta sig fort), satte ranunklerna i en balkonglåda, och klippte bort döda blad från förra årets smultronplantor och hallonbuske, som vi helt känslokallt låtit stå ute hela vintern, och vattnade dem, så får vi se om de överlevt. Och sen sopade jag balkongen och ställde påsen med förra årets jordrester vid ytterdörren, efter att den stått på balkongen i typ ett år... Någon gång ska vi väl lyckas få ut och slänga den, tänker jag.

Sen, eftersom tjejerna fortsatte sova, rensade jag i ett köksskåp där jag letat efter en grej igår men inte hittat nåt för det var kaos, hängde en liten tvätt och sorterade skräp. Sen höll jag på att svälta ihjäl eftersom killarna var borta så länge, så jag tog några digestivekex och det sista av en liten Roucoulon-ost vi hade i kylen (den är ju en egen historia: för ungefär hundra år sen, eller kanske 15, köpte jag en ost som hette Roucoulon i Östermalmshallen och tyckte den var så sjukt god, och har då och då ända sen dess letat efter den, men aldrig hittat den igen. Och så plötsligt i förra veckan var den med i Matpriskollen på extrapris på CityGross! Och den var lika god den här gången.) och ammade Flora som precis vaknade.
När Christopher äntligen kom hem med en sovande Alfred gjorde vi våfflor av smeten som blev över härom kvällen och när Alfred vaknade åkte vi till IKEA i Kungens Kurva och åt korv till "riktig" lunch. Sen in på IKEA för att köpa en extra spjälsängsmadrass för tjejerna att ha som lekmatta, men istället köpte vi en liten kvadratisk röd matta som var mycket finare, sen till Elgiganten för att köpa en adapter till sömntränarklockan Alfred fått, sen till Stoff och Stil för att köpa plastfodrad frotté och kardborreband för att göra fler haklappar åt tjejerna och sen till CityGross för att handla mat.
Och sen körde jag hem, för ovanlighetens skull - Alfred vägrade låta mig köra till Kungens Kurva när Christopher föreslog det, så det betyder ju att jag kör alldeles för sällan när mitt barn tror att jag inte kan köra bil, men på vägen hem hade han hunnit vänja sig vid tanken... Och när vi kom sprang jag direkt ner i källaren med den extra Antilop-matstolen vi köpte på IKEA till stugan, och tog med mig balkongjulljusslingan och de för små babykläderna som legat i hallen i några månader och tog med mig påskpyntlådan upp. Sen var det dags att laga mat, och efter maten lägga Alfred, och efter det lugna hysteriskt gnälliga tvillingar. Och nu sover Flora äntligen och Lilly fick en flaska och är glad, så nu blogga lite innan jag ska försöka få sova. Känns skönt att jag äntligen fått gjort en massa saker som bara skjutits fram i evigheter! Så imorgon kan vi kanske bara ha lite trevligt och faktiskt umgås med våra barn lite mer, då kanske de blir lite gladare.
Och kanske hinner jag också berätta om vårt restaurangbesök igår, för det orkar jag inte nu. God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar