söndag 6 november 2016

Papricalopp, allahelgona, timmoli, bruten mormor-fot och brunch

Jag är dålig på att skriva om vad vi har för oss nu för tiden, jag har mycket på jobbet och på kvällarna är jag helt utmattad, så jag ligger efter med en massa som hänt den här veckan, så nu får jag försöka komma ikapp.
I måndags var förskolan stängd för planering, och då tog vi med barnen till vårt favvoställe Erikstorps Kungsgård (som drivs av mästerkocken Daniel Berlin) och åt lunch. Jag åt en fantastiskt god ugnsbakad rotselleri och barnen åt typ inte sina köttbullar.
I onsdags (tisdags? Minns inte ens) ordnade ICA Kvantum och Cityidrott i Landskrona Papricaloppet för barn, så när jag kom hem från jobb i Malmö och vi hade hämtat barnen så fick de springa en hinderbana utanför ICA. Alfred sprang superfort tillsammans med pappa, och Lilly pinnade på så fort hon kunde efter, medan Flora ville bli buren av mig.



Det var till och med en speciell hoppborg som man fick springa igenom, så det var jätteroligt. Sen fick alla barnen varsin kasse med en massa grejer; boll, drake, frisbee, godis, drickabägare och jag vet inte allt, så de var väldigt nöjda.
I fredags, på Allhelgonaafton, åkte vi och köpte blommor efter förskolan: alla barnen fick välja varsin blomma för moster Fina - förra året satte vi blommor vid minneslunden på kyrkogården, men eftersom de tyckte det var lite läskigt i mörkret där då tänkte jag att vi ju lika gärna kan minnas Fina hemma eftersom hon ändå ligger begravd i Borås och inte här. Vi tände ett ljus på balkongen och stod innanför och sjöng några små sånger, och sen frågade Lilly en massa frågor om när vi ska dö. Inte helt lätt att ge bra svar på det där alltså.
Det blev en blandad bukett i år, med en röd nejlika från Lilly, en orangerosa gerbera från Alfred, en rosa ros från Flora och en vit fresia och en lila prärieklocka från mig. Christopher valde en bukett liljor till oss också.
Samma eftermiddag fick vi veta att mormor gått och brutit foten! Hon var i Kärra med sin nye pojkvän, eller vad det nu heter i deras ålder, och så hade hon snubblat och på något vis fastnat med foten i toffeln hon hade på sig och vridit till så några småben i foten gått av. Det var ju en evig tur att hon inte var där ensam, vilket hon ofta är, så mannen hade kört henne till sjukhuset så hon blev gipsad, och sen åkte de hem till Helsingborg.

Men innan vi kunde åka till mormor igår hade vi lovat barnen att gå på tivolit, som jag såg var i stan för höstlovet - eller "Timmolit!" som Lilly kallar såna för, sen vi var på tivoli i Frankrike i somras. Flora ville inte åka något, men Alfred och Lilly åkte först bilkarusell (Lilly i en blå bil såklart, eftersom det mesta måste vara blått nu för tiden) och sen kaffekoppar med pappa - Lilly två gånger till och med, medan Alfred, Flora och jag misslyckades med att vinna choklad.
Sen åkte vi till mamma i Helsingborg, som är fast i soffan nu i några dagar tills smärtan gått ner så hon kan stödja lite på foten i gipset. Hon tycker det är tungt att gå på kryckor, så hon kommer ha svårt att röra sig tyvärr, och jag kan inte ha henne boende hos oss heller för att kunna hjälpa henne, eftersom vi har trappor överallt, så hon kan inte ens gå på toa hos oss... Som tur är har hon många goda vänner som kan hjälpa henne, plus nye mannen, och så får jag väl åka dit någon dag i veckan och laga lite mat och sånt. Tyvärr ska Christopher till Stockholm tre gånger den närmsta månaden, så all hjälp jag hoppats på från mamma kan jag glömma de närmsta fyra veckorna, istället får jag försöka hjälpa henne så gott jag hinner.
Idag var vi och åt brunch på Erikstorp, och det var riktigt gott och trevligt. En extra bonus var att det var gratis för barn nu under höstlovet, och eftersom våra barn äter som krattor kändes det mer prisvärt när de petade i sig varsin liten brödbit och ett halvt ägg, typ. Och spel på våra mobiler hjälpte till när de blev rastlösa innan jag och Christopher ätit färdigt.
Sen har vi skördat våra sista grönsaker i trädgården och röjt i vårt förrådsrum och så blev vi bjudna på konsert i sovrummet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar