tisdag 21 juli 2015

Dag full med småhändelser

Det känns som att det har hänt så mycket idag! Dagen började med att Flora och Lilly som vanligt gick ut till mormor i hennes lilla hus bredvid det stora, och Flora var klängig och ville inte släppa mig, så jag var tvungen att sitta där en bra stund med dem - jag hade tänkt sätta en bröddeg och en bulldeg innan frukost, men nu hann jag inte det, för Christopher hade redan gjort gröt åt oss när jag kom tillbaka. Så förseningen gjorde att jag inte hann baka klart bullarna innan vi fick besök, utan var istället tvungen att baka ut dem medan vi hade gäster, eftersom degen höll på att jäsa över bunken. Men innan vi fick besök hann jag vara lite tvillingaktivist: igår kväll såg jag i två tvillinggrupper på Facebook att de uppmanade alla att bombardera Försäkringskassan med frågor om varför man inte får dubbla föräldradagar för tvillingar, utan bara 180 dagar för tvilling 2 (varav 90 på värdelösa grundnivån). Jag skrev:
Och sen började det ju dyka upp kommentarer från icke-tvillingföräldrar, som tyckte dels att vi är otacksamma eftersom Sverige har så bra föräldraförsäkring, dels tyckte att vi bara gnällde för man behöver väl inte fler dagar eftersom tvillingar är hemma samtidigt, bla bla, så jag skrev en kommentar:
Några klagade också på att vi gav oss på fel instans, och FK själva skrev att vi borde maila Socialdepartementet, så jag gjorde det också och uppmanade fler att också göra det. Men en anledning att vi kontaktade just Försäkringskassan var förstås för att få uppmärksamhet, plus att många redan kontaktat riksdag och regering och bara fått standardsvar, så nu testade vi något annat.
Christopher mailade också ett gäng dagstidningar och erbjöd dem att ringa mig om de ville ha kommentarer, så jag slipade på mina argument, men inte en enda tidning ringde... Jag såg dock ikväll att Expressen skrivit om det och pratat med en annan mamma i Tvillingar 2013-gruppen, så det var ju bra åtminstone. Och jag har fått väldigt många likes på både mitt inlägg och min kommentar under dagen - fast de flesta var väl säkert från andra tvillingföräldrar, skulle jag tro.
Nu då: besöket! Det var min lillasyster Johannas bästis Åsa från skolan (som brukar läsa bloggen, hej hej! :) ) som skulle åka från Borås till Halmstad och ville komma och säga hej på vägen tillsammans med sina tre barn.
Lilly var väldigt fascinerad av lilla Tuva, fem månader. Hon klappade så snällt, men Flora nöp henne i näsan, rapporterade mamma (jag såg det inte).
Storebröderna Theo (snart 6) och Thor (4) lekte med Alfred, men mest med varann, så Alfred fick göra sitt bästa för att hänga med i svängarna. Men barn i de åldrarna alltså, vad roliga de är: vid ett tillfälle när jag stod och bakade ut bröd (44 frallor och 39 bullar, bra dagsverke), så bråkade killarna om vem som skulle få trycka på knappen i sångboken med musik, och jag sa till Alfred att eftersom Theo och Thor var gäster så kunde väl de få trycka, Alfred kunde ju göra det när som helst annars. Några minuter senare hörde jag nån av bröderna säga "Gästerna får trycka först!" och Alfred kom ut till mig och sa "Mamma, gästerna får väl inte alltid trycka först..?" De suger upp saker som små svampar, och sen vet de precis hur allting ska funka. :)
På bilden ovan lyckades jag få med alla sex barnen på en bild (det är faktiskt Alfred som liksom smälter in i väggen där bak), precis innan de åkte.
Christopher drog iväg en sväng till Landskrona för att hämta några småsaker vi saknade medan Åsa och gänget var kvar, och sen när de åkte vidare gick mamma ut och gick med tjejerna. Jag och Alfred gick ner och badade (eller jag badade, Alfred försökte låta bli att blåsa iväg på land), och sen när Lilly och Flora vaknat fick de lite lunch, och sen blev jag plötsligt så fruktansvärt trött. Jag lade mig på sängen lite och barnen lekte bredvid mig, och så kom mamma och hur det nu kom sig så tog hon fram min pappas gamla raka sopransaxofon som hon tydligen hade under sängen, och jag försökte få ljud i den utan att lyckas (när jag var tio och var på prova-på-instrument-dag på Musikskolan var jag en av få som lyckades med det, men jag hade tydligen glömt hur man gör). Så nu måste jag kolla på nätet och lära mig spela på den, såhär kan vi ju inte ha det.
Sen gick vi ut till mormors lilla hus och barnen fick titta lite på tv (Flora hade roffat med sig en napp, fast hon egentligen numera bara har napp när hon ska sova).
Och där mutade vi dem med glass.
Sen gick vi ut i trädgården och jag körde med trimmern lite varstans där det behövdes - jag har kommit på att jag tycker det är roligt att trimma. Klippa gräs tycker jag är skittråkigt, men köra med trimmern, det gillar jag.
När det var dags för "Glamour" på tv gick vi in, för mamma är beroende av den serien (det är nåt konstigt med den - det är ju en ganska usel daytime soap, men om jag tittar på den i några avsnitt så sugs även jag in, jag tror de har knark i den på nåt sätt, livsfarligt), och jag öppnade datorn och gick in på en blogg jag följer, som skrivs av en ung kvinna med cancer. För knappt två veckor sen skrev hon senast, och då hade hon fått veta att hon inte hade långt kvar, och det gjorde mig så oerhört ledsen, även fast jag inte kände henne, för det påminde mig så mycket om min storasyster. Jag har gått in varje dag sedan dess och hoppats på nya inlägg, men idag såg jag i kommentarerna på det senaste inlägget att hon nu har dött. Så fruktansvärt fruktansvärt sorgligt. Hennes son fyller två år om bara ett par dagar.
Mamma var tvungen att åka mitt i "Glamour" och bad mig hänga med i vad som hände, men jag kunde inte riktigt koncentrera mig på det...
En stund senare kom Christopher hem, och strax efter kom mamma, som varit och hämtat sin amerikanska kusin Sandra, som också är här för släktträffen på lördag. Hon ska bo hos oss tills dess, och hon hade med sig presenter till både mig och barnen; godis till mig och kläder till barnen. De var för blyga för att prova dem när de fick dem, men efter middagen när det var dags att lugna ner sig och gå och lägga sig, då ville de förstås prova, och springa i kläderna.
Alfred fick ett set med springa fort-kläder med en krokodil på tröjan och ett sportlinne, och Flora och Lilly fick Hello Kitty-sparkdräkter. Flora älskade sin och ville inte ta av sig den, men när hon fick säga godnatt till Hello Kitty var det okej. Lilly å sin sida ville prova Alfreds linne, eftersom Flora fått på sig just den dräkten Lilly tyckte var hennes. Oh, the drama.
Flora sitter i startposition för kvällens sista sprintlopp. Och Alfred fick sova i krokodildräkten, för han ville inte heller ta av sig sina kläder (Floras dress hade paljetter, så jag tyckte att den var lite dum att sova i, plus att hon hade den ovanpå pyjamasen...).
Nu måste jag gå och lägga mig. Igår lade jag mig för sent igen (vid ett) och sen kom Lilly in vid fem och efter det kunde jag inte sova ordentligt, och såhär trött vill jag inte vara imorgon igen. God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar