torsdag 3 oktober 2013

Influensavaccinering

När man är gravid tillhör man ju en riskgrupp som rekommenderas att vaccinera sig mot årsinfluensan. Tyvärr börjar inte vaccinationsperioden förrän den 15 oktober, och jag har ju snittdatum den 22:a, så igår ringde jag Vårdguiden för att fråga vad de trodde, om det var för tätt inpå. De tyckte jag skulle ringa min vårdcentral och fråga om de kanske kan beställa in nån dos vaccin lite tidigare, så jag ringde Fruängens vårdcentral idag (där jag aldrig varit, men det är där jag tänker gå på BVC, och då är det ju lika bra att jag listar mig där också, för det är den närmsta vårdcentralen härifrån). Sköterskan jag pratade med där förstod inte riktigt varför det skulle vara ett problem att vaccinera mig bara en vecka före snittet, för eventuella biverkningar brukar bara sitta i i sådär tre dagar, men eftersom min barnmorska sagt att jag borde kolla med förlossningen så ringde jag dit också - efter att jag fått veta att vårdcentralen inte får något vaccin före den 15:e, så det gick inte rucka på.
Jag fick prata med en sköterska på Huddinge, som rådfrågade en läkare som stod bredvid, och kom tillbaka och sa att läkaren spontant sagt att hon tyckte det var för tätt inpå. Lite oklart varför, men jag tänkte ju inte ifrågasätta en läkare där jag ska föda barn. Sen sa hon att jag väl lika gärna kan vaccinera mig efter förlossningen? Jag undrade då om det inte var bättre före för att barnen skulle hinna få lite skydd också, men tydligen är det så att mina antikroppar tack vare vaccinet inte kommer hinna bildas på bara en vecka, så det kan kvitta för deras skull. Så nu är det bestämt: ingen vaccinering före förlossningen. (Plus att jag ju också kan komma igång tidigare.) Sen får jag väl se om jag kommer iväg för att vaccinera mig efteråt, men det kan ju kanske vara lämpligt så inte jag däckar ihop när tvillingarna behöver mig - även om jag sällan får influensa (ta i trä).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar