onsdag 11 september 2013

Jag har hittat en tvilling-gravid-app!

Kors i taket, jag har hittat en tvilling-gravid-app!!
Alfred vaknade vid fyratiden i morse och även om han somnade om fort kunde jag inte göra samma sak utan låg vaken i en dryg timme. När jag låg på höger sida fick jag ont i revbenen, när jag låg på vänster sida fick jag ont i höften, och så började jag tänka på att jag läst i nån av mina gravidappar ganska nyss att "nu når magen upp till revbenen" - och det känns ju nästan som ett hån. Min mage nådde upp till revbenen för rätt många veckor sen (vilket känns väääldigt tydligt). 5% av alla graviditeter är tvillinggraviditeter, vilket ju innebär att det måste finnas väldigt många fler än jag som skulle vilja ha en graviditetskalenderapp som är anpassad för oss, och hur sabla svårt skulle det egentligen vara att anpassa en befintlig kalender efter tvillingar? Vårdguidens gravidkalender nämner tvillingar kanske var fjärde vecka, och det är väl bättre än inget, men återigen: hur svårt kan det vara? Det måste ju finnas en efterfrågan.
Men så började jag fundera på om jag egentligen sökt ordentligt i App Store, så jag drog fram mobilen vid femtiden och sökte först på "gravid tvilling", men utan resultat. Samma på "pregnant twin", men när jag däremot bytte till "pregnancy twin" fick jag en träff! Eller ja, jag fick en massa träffar på appar för att välja namn, men även en som hade rubriken "twinsinthewomb" av Peter McMillan. Den var gratis, och heter nu när jag laddat ner den "TwinsApp". I gratisversionen kunde jag visserligen bara skriva dagbok och lägga in bilder själv, men när jag gjorde en in app purchase för 22:- fick jag en veckokalender (fortfarande med reklam, vill jag bli av med reklamen får jag punga ut 15:- till).
Den är verkligen inte djupgående, och den är kanske lite fånig (varje vecka jämförs bebisarnas vikt med olika grönsaker och det står ofta om hur gulliga barnen kommer bli), men bara en så liten sak som att det faktiskt står "your twins" och att det är illustrationer på två barn i magen känns ändå så mycket bättre!
Min lilla gravid-app-samling - fast Vårdguiden och Alpha Mom läser jag i Safari, för jag tror inte de har appar, och även om de har det så funkar det bra att läsa dem i Safari istället.

En skärmdump från veckans uppdatering. Texten är bara ungefär dubbelt så lång som det som syns, men som sagt: bara att den faktiskt är för oss med tvillingar gör att jag känner mig lite mindre onormal.



6 kommentarer:

  1. För Android finns det en till tvillingapp, Pregnant with Twins, från CIP APPS. Har inte testat själv då den inte fanns när jag väntade killarna, och den här inte fått höga betyg. Men om man vill ha nåt som nämner att man faktiskt bär två kan den kanske va nåt (om den finns för iPhone med..)

    SvaraRadera
  2. Tack Therese! Verkar tyvärr inte finnas för iPhone dock...

    SvaraRadera
  3. Tak! Jeg har ledt efter en app til gravide med tvillinger, men ikke fundet før nu!

    SvaraRadera
  4. Det var så lidt! Vad trevligt att en dansk läsare hittat hit - jag är halvdansk själv (född i Silkeborg). :)

    SvaraRadera
  5. Tips! Jag har sett att gravidappen Preggers släppt gravid vecka för vecka fast med tvilling i appen och på hemsidan har dom bra artiklar som rör tvillinggraviditet: https://preggers.app/sv/graviditet/tvillinggraviditet :-D

    SvaraRadera