lördag 12 oktober 2013

Snart slut på graviditeten

Efter idag räknas våra småtöser som fullgångna - yay! Och det är nu 10 dagar kvar tills de ska komma ut. Jag är förstås tacksam för varje dag som de är kvar därinne och mognar till sig, samtidigt som jag inte riktigt med ord kan beskriva hur mycket jag längtar efter att inte vara gravid längre, och ett som är säkert är att jag aldrig vill göra om det.
Min mamma älskade att vara gravid, och jag är uppvuxen med citat som: "Jag har aldrig mått så bra som när jag var gravid!" och "Jag skulle kunna jobba med att vara gravid!", och allt var tydligen underbart hela tiden under alla hennes tre graviditeter med mig och mina systrar. Jag tror visserligen att det finns ett visst element av förträngda minnen där också, för jag har faktiskt sett bildbevis på när hon sitter på en slänt med huvudet lutat mot knäna och mår skitilla i början av graviditeten med min storasyster (fast där skyller mamma på att det var varmt, hon var i Kalifornien eller Florida eller var det var - men ändå, hon mådde faktiskt dåligt oavsett, tycker jag). Men foglossningar vet hon knappt vad det är, så där hade hon nog tur. Bristningar fick hon inga heller, och där får jag tacka generna, för hittills har jag inte heller fått det - vi får väl se vad som händer sista veckan dock...
Så innan jag blev gravid gick jag väl runt i tron att jag skulle bli ungefär som mamma och må tipptopp när jag blev gravid. Så blev icke fallet. Jag fick väl några taskiga gener från pappa eller nåt, för de dagar jag mått bra under mina graviditeter kan jag i stort sett räkna på ena handens fingrar. Jag vet att många andra har det värre, det finns ju de som råkar ut för det där syndromet där de kräks under exakt hela graviditeten, och det finns de som inte kan röra sig alls pga smärtor, men man får ändå alltid utgå från sig själv på något sätt.
Slutresultatet av min förra graviditet är ju givetvis helt otroligt fantastiskt underbart: Alfred är den mest vidunderliga varelse jag har träffat, och jag hoppas ju på att även småtöserna ska bli friska och underbara. Så självklart är det värt det i slutändan, och en graviditet håller ju bara på under en begränsad tid, oavsett hur lång den känns medan den håller på. Men ändå: läääääängtar till den 22 oktober.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar