torsdag 31 oktober 2013

Första riktigt jobbiga natten och ett par mysterier

Dagens mysterium 1: hur är det möjligt att två såna där små varelser kan äta oavbrutet i fem timmar under natten och nu sova som små änglar i flera timmar på dagen? I natt var vår första riktigt jobbiga natt: båda hade ätit bra under kvällen, och när vi gick in i sovrummet vid elvatiden hade jag gott hopp om att få sova en stund innan de behövde äta igen, men icke. Istället fick jag byta barn vid brösten ungefär en gång i halvtimmen (jag försökte slippa dubbelamma för att skona ryggen som redan kändes lite bättre efter kiropraktorbesöket) till nånstans runt klockan 4-5 (alltså verkligen byta av: jag fick lirka ut bröstvårtan ur munnen på ett halvsovande barn för att lägga till nästa som låg och gnällde, och så ombyte igen en stund senare), Alfred vaknade nån gång så Christopher gick in till honom och somnade där, och kvar var jag med två barn som ammade och bajsade ikapp, och som dessutom passade på att få igång sina röstresurser samma natt - små nyfödingar låter ju i ärlighetens namn inte jättemycket, men deras röster blir starkare och starkare med tiden, och nu har den tiden tydligen börjat komma. Frustrationen jag kände av att för första gången inte hinna med att hålla dem nöjda alltså... En låg på skötbordet och gallskrek och så började den andra skrika i sängen, så det var bara att sätta mig direkt i sängen utan att hinna palla upp med kuddar och köra dubbelamning, och när båda slocknat (tillfälligt, ska sägas, så fort jag lade ner dem började de gnälla igen) gick jag in och fräste "Ta dem!" åt Christopher och gömde mig under täcket. Så då körde han lite ersättning och sen klädde han av Lilly som var ledsnast och lade henne hud mot hud tills hon till slut somnade och så fick jag kanske två timmars sömn innan det var dags att köra amningsbyte-racet igen.
Tack och lov har de nu sovit i ett par timmar så jag kunnat vila - men samtidigt suger det ju att de sover hur lugnt som helst för sig själva på dagarna och inte på nätterna. Jag måste be om råd på BVC imorgon och se när det över huvud taget går att försöka göra något åt små barns dygnsrytm.

Dagens mysterium 2: jag sprayade Tabort fläckspray på en bajsfläck på en bebisbody, eftersom det där gula bajset inte alltid går bort i tvätten. När jag tittade på den efter en stund var fläcken helt borta. Vart i hela friden tog den vägen när bodyn bara ligger på badkarskanten och inte har blivit uppsköljd? Antingen har den alltså vaporiserats eller så har de där små bajspartiklarna spridit sig jämnt över hela plagget så de inte syns längre - eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar