onsdag 15 juni 2016

Molluskerna är på väg bort!

Jag fick en fråga i en kommentar om hur det gått med Lillys mollusker. Som jag nämnde för ett tag sen råkade jag som aldrig brukar titta på annonser på nätet för en dryg månad sen se en annons för en ny produkt som heter Nopoxivir som faktiskt skulle ha effekt, och köpte den direkt. Man skulle dutta med en liten spatel direkt på molluskerna och vara noga med att inte komma åt huden runtomkring, för då irriterar det huden, så det gällde att hon låg still. Man skulle dutta morgon och kväll, och när mollusken började bli röd skulle man sluta och max hålla på i två veckor.
Tydligen är det så att mollusker, liksom vårtor, som sitter i hudens yttersta lager, inte ses som ett hot mot kroppen, så därför tar det ofta otroligt lång tid innan de läker (Lilly fick sina första mollusker i höger knäveck i april 2015, och det senaste halvåret-året fick hon nya lite varstans: snippan och ljumsken, framsidan av låren, andra knävecket, magen, en på ryggen och en jättestor på sidan vid revbenen). Men när det här medlet irriterar mollusken startas en liten inflammation, och då vaknar kroppen till och tar hand om inflammationen och läker därmed ut mollusken inom 1-4 veckor.
Här var Lillys högra knäveck som det såg ut när vi började. Ett par hade gått bort av sig själva redan innan, men det var ändå drygt 25 stycken bara i knävecket, och som synes hade hon rätt irriterad hud runt om redan innan, så det gällde att vara försiktig (såhär illa var det inte alltid, här var hon väldigt torr runt). Hon var verkligen superduktig och låg så stilla hon kunde både morgon och kväll, och hade ett helt oväntat tålamod. Det sved ibland, men på de flesta kändes det inget. 
Här är efter någon dag, och det röda torra hade gått bort.
Mollusker får ibland en vit prick i, och ibland går de bort efter det, men på Lilly brukade de flesta bara bli som vanligt igen efter ett tag, men den stora hon hade på sidan hade varit helt oförändrad hela tiden, så jag hade litet hopp för den. Men titta! Här hade den blivit röd och höll på att läka bort efter någon vecka! När vi duttat i två veckor (och dessutom upptäckt tre små minimala rackare även på Flora så hon också fick duttas - vilket hon tyckte var roligt eftersom Lilly också gjorde det) hade det gett effekt på många av dem, men inte alla. De i knävecket som varit där längst var sega, så efter ett par dagars uppehåll började vi om. Det stod inget i bruksanvisningen om ifall man fick börja om, men eftersom man var tvungen att kassera flaskan fyra veckor efter öppnandet hade vi lite panik (den var dyr, kostade nästan 300 kronor för 2 milliliter), så vi testade. Och när det gått fyra veckor hade alla utom två börjat bli röda! Halleluja!!
Vi hade ju testat typ allt som jag hittat tips om i diverse föräldraforum: alsolsprit, Inotyol, aloe, Cicaplast-salva och vad det nu var mer, utan några som helst resultat, så att det här funkade... så underbart!!
Tyvärr verkar det bli ärr när de försvinner, men förhoppningsvis bleknar de med tiden, och även om de inte gör det sitter de inte på så värst vanprydande ställen tycker jag. De här bilderna tog jag nu alldeles nyss, och här ser man att tre på magen har gått bort.
Och såhär ser det högra knävecket ut nu. Det ser ju helt förskräckligt ut eftersom de som är kvar är inflammerade, men hon verkar inte ha ont av dem - vissa börjar blöda när de blir röda, så det är plåsterrester lite varstans, och hon hatar att ha plåster, det är det som varit mest irriterande för henne. Men kvar är bara fem stycken, som alla verkar vara på väg bort!
Andra knävecket: bara ärr kvar tillsammans med plåsterresterna.
Den längst till höger i bild är den som är minst påverkad hittills, men jag hoppas att den kommer ge upp när alla de andra försvinner. Som jag hatat de där molluskerna, som gjort att jag undvikit att ta på vissa ställen på min egen dotter! Så: Nopoxivir (som jag inte på något sätt är sponsrad av), jag älskar dig!

18 kommentarer:

  1. Härligt att ni hittat något som funkar! Kan ju kolla upp det där med ärr med ert försäkringsbolag, vet inte hur det funkar med ärr efter sjukdom men bör väl gälla som vid efter skada kan man tycka...ersättning beroende på omfattning och lokalisation om de kvarstår över 1-2 år. Kan vara värt att anmäla och ev spara pengarna för möjlighet fot henne att kanske åtgärda om hon själv tycker några ärr är jobbiga som äldre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Jag undrade också om det kan vara värt att anmäla, men så glömde jag bort det, men nu ska jag ringa dem och fråga! :)

      Radera
    2. Jo, det ska kunna gå på If:s barnförsäkring! Tack igen för att du fick mig att ringa!

      Radera
    3. Vad bra! Är själv så dålig på att utnyttja försäkringarna, man betalar varje månad men missar att anmäla/känns onödigt. Dumt...

      Radera
  2. Hei! Vi kjøpte Nopoxivir i julen ogår har brukt den på begge barna. Eldste har hatt mollusker i snart 2.5 år!! Endelig var det kommet noe som skulle virke! Vi har brukt det i snart 1.5 uke men ser ikke helt store endringene enda. MEN! det kommer omtrent ingenting ut av den penselen man skal smøre med! Er det slik med dere også?? Jeg er så redd for at jeg ikke får gitt riktig behandling når jeg ikke får ut noe ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Åh stackare som har haft dem så länge!
      Jag tyckte också att det ibland inte verkade komma ut något på penseln, så jag skakade flaskan lite och vevade runt med spateln och "duttade" ofta flera gånger tills jag såg att mollusken verkligen blev fuktig av vätskan (ofta svårt att se, men om man lyser med en ficklampa eller mobilen blir det lättare). Det var några som inte påverkades under de två veckorna som man enligt instruktionerna fick behandla, så då lät vi dem vila i några dagar och började sen om så vi hann behandla en vecka eller så till innan man ska kassera flaskan efter fyra veckor, och då hjälpte det på alla utom två (som jag till slut klämde så de försvann).
      Vi har just använt Nopoxivir på Flora också, som hade några stycken, och vi fick köra två omgångar på henne också, men nu tror jag att alla är på väg bort.
      Lycka till!

      Radera
  3. Oj vad glad jag blev när jag hittade detta. Har haft nästan ångest över hur min 3-åriga flicka sett ut och sett hur de förökat sig fort. Nu har jag börjat behandla men det är mycket skrik och bråk. Hon vill verkligen inte ligga still. Flera har redan blivit röda nu men jag undrar om de sprack på din dotter? Läste att det är innehållet som smittar och om de spricker egter att ha penslats ger de väl snart upphov till lika många till efter 8-10 veckors inkubationstid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Förlåt för sent svar, jag såg inte din kommentar direkt. Hmm, nej, jag kan inte minnas att de sprack under behandlingen direkt... Men några började blöda när de blev infekterade, och vi hade läst att de även smittar när de blöder, så det blev alltid lite panikartat. Men det gick bra för oss, det blev inga nya under tiden vi behandlade - vi försökte vara noga med att tvätta bort blodet direkt och sätta på plåster, så försök sätta på plåster och skydda om ni ser att någon är på väg att spricka, så hoppas jag verkligen att det går bra för er!
      Förhoppningsvis lär sig immunförsvaret också att känna igen molluskerna när man behandlar - Nopoxivir ska funka så att det skapar en liten infektion i mollusken så att immunförsvaret märker att det är något som behöver tas om hand - så att det inte kommer nya? Lycka till!

      Radera
    2. Tack snälla att du svarade. Hittade ditt inlägg när jag googlade på Nopoxivir bara. Var inte meningen att bli anonym men det gick lite snabbt. Jag är bara en svennebananmorsa I Örebro. Kommer läsa din blogg ett tag nu. Har också varit till bvc - psykolog ang min 3-årings humör/sömnproblem/trots. Intressant för mig att höra det finns fler som känner sig lite trötta.

      Radera
    3. Vad roligt om du vill fortsätta läsa - välkommen! :)
      Åh, jag håller på att bli tokig för det där psykologbesöket har blivit uppskjutet igen! Psykologen har influensa, så nu måste vi vänta i två veckor till. Fick du några bra råd så tar jag hemskt gärna del av dem! Kram från en annan tröttmorsa

      Radera
    4. Tyvärr inte. Vår 3-åring har sovit max 5 hela nätter i sitt liv. Vi håller på fr 19.30-21.30 nästan varje kväll att få henne trygg och somna. Blir galen snart. Hösten har varit extrem. Hon vaknar 3-6 ggr varje natt och har hemskt humör på dagarna. Hon är väl för trött. Bråk både dag o natt. Dagens besök hos psykolog gick ut på att få mig att gilla läget. Jag har trott hon är sjuk men psykologen sa det är normalt. Hon är envis och viljestark och behöver hjälp att hantera sina känslor både dag o natt. Jag går under snart. Hela mitt dygn styrs av hennes sömn och humör så det har verkligen blivit en ond cirkel av detta. Vi har en 1-årsdag med som ironiskt nog sovit hela nätter ett bra tag nu och som sitter i sin stol och stirrar på storasysters utbrott vid måltider. Senaste veckorna bara har blivit något bättre. Vi sövde om henne en morgon när hon legat vaken flera timmar på natten och hon sov nästan hela förmiddagen. Vaknade go och glad och fortsatte så hela dagen. Somnade ändå som vanligt på kvällen. Det var som att vi lyckades bryta onda cirkeln till viss del. Hon sover lika kackigt men har ändå bättre humör nu. Hoppas på ett under snart!

      Radera
    5. Men hu vad jobbigt! Våra nätter har ändå börjat bli okej nu - det är alltid nån som vaknar, men det är ändå hanterbart.
      Men det är väl tyvärr så att man inte kan ändra på allt, min förhoppning av att komma till psykolog är inte egentligen att ändra på Lilly utan att lära mig att hantera det bättre, och då kanske det går över fortare också... Hoppas verkligen att det blir lättare för er snart!

      Radera
  4. Jag känner igen mycket av det som sägs i bloggposten och kommentarerna. Jag har en son som fram tills nyligen haft lite problem med mollusker och de är verkligen sega samt tar god tid på sig att försvinna! Min son hade inte lika många mollusker men han hade färre men större istället! Kan dela med mig av ett tips, jag läste information om mollusker här och testade vårtmedel som fryser ner vävnaden, man sprayar på molluskerna och gör detta varje dag eller varannan dag fram tills mollusken börjar ge sig, detta kan ta typ 3 eller 4 veckor. Detta fungerade bra och min son tyckte inte behandlingen var särskilt obehaglig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, intressant! Den sidan missade jag när jag höll på att googla mollusker. Men pappan fick också ett gäng som inte påverkades nämnvärt när vi behandlade senast, så han kanske kan testa något av medlen från din länk. Tack!

      Radera
  5. Hej, vi provade nopoxivir efter att ha läst detta och det hjälpte på dottern, men verkar inte ha nån inverkan på sonen. En fråga: precis som du beskriver blir det märken/ärr där molluskerna suttit. Hur gick det sen för er? Har de bleknat/försvunnit från era barn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad bra att det hjälpte på dottern åtminstone! Fattar inte varför det inte hjälper på alla dock - på Flora funkade det aldrig heller. Lillys ärr har bleknat, men de är som små gropar - de ser ut ungefär som vattkoppsärr. Hon fick faktiskt ut några tusen från försäkringen för dem, för jag tror inte att de någonsin kommer gå bort helt. Så anmäl till ert försäkringsbolag, och lycka till med sonens!

      Radera
  6. Började med det medlet i fredags, min son har 37 stycken på benen. Har även några få på resterande av kroppen. De har nu börjat blivit röda och vissa ser ut som sår redan, men har svårt att avgöra om jag ska ta medel på de som endast är röda eller om man ska låte dem vara några dagar och fortsätta sen igen. Hmm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte minns fel ska man sluta dutta när de blivit röda - de som har blivit såriga ska man definitivt låta vara i alla fall, för det svider jättemycket om man fortsätter ta på dem. Om någon bara är lite röd så testa en dag eller två till och låt dem sedan vila, skulle jag säga. Lycka till!

      Radera