onsdag 30 april 2014

Kalvfärspuréer

Vi glömde våra silikonmatningsskedar i stugan i påsk, och när vi stannade på vägen för att köpa nya hade de inte Bambino-skedarna där, utan bara nästan likadana från Esska, så jag köpte dem. Men de blev missfärgade första gången vi använde dem (kommer ihåg att samma sak hände när Alfred var liten), så sen letade jag efter Bambino på både CityGross och ICA Kvantum, men utan resultat. Googlade fram att Bambino hade en egen webbshop, och när jag skulle beställa nya där (fri frakt, yay) hade de ett erbjudande om att jag skulle få deras puréreceptbok på köpet om jag köpte tre varor, så jag slängde med en flaskborste så jag skulle få boken. Idag kom både skedarna, flaskborsten och boken, med recept av 2013 års Årets Kock Daniel Räms. Flera av recepten innehöll kalvfärs, och jag hade sett på min promenad att Hemköp hade extrapris på just det onsdag och torsdag, så jag och Alfred tog en promenad för att handla när Christopher kommit hem. Och vad lätt vagnen var att köra med bara ett barn i! Fast Alfred väger nästan exakt som tjejerna gör ihop så kändes den lätt som en fjäder att köra.

Köpte på mig 1,6 kilo, bra att ha liksom.
Första receptet jag lagade var det här supersimpla: koka ärtor och kalvfärs i smör (japp, bara smör, sen blev det ju lite vätska från ärtor och kött också) under lock och mixa. Tjejerna hade just fått smaka lite ärtor igår och gillade det, så jag tyckte det passade perfekt.

Resultatet. Jag tyckte det smakade gott, men tjejerna fick inte smaka idag, för jag gav mig på nästa recept direkt och tyckte det räckte att de fick smaka på en sak i taget.
Här var det bara kalvfärs, rotselleri och brynt smör (äääälskar brynt smör!).
Koka rotsellerin först och sen i med kalvfärsen på slutet, häll av lite vatten och...
... mixa med det brynta smöret och lite grädde. 
Och såhär såg det ut, fast kanske lite mindre suddigt... Båda var lite skeptiska först - som vanligt framför allt Lilly, som verkligen skrynklade ihop hela ansiktet av äckel och viftade med armarna, men ville ändå smaka mer. Efter en liten stund gav jag upp och gav dem smörgåsrån istället, men provade igen efter en liten stund, och då var Flora plötsligt jättepeppad och tyckte jättemycket om det, men Lilly ville bara ha ett par skedar till. Hoppas på bättre lycka nästa gång de får smaka det.
Jag hade tänkt göra ett tredje recept med kalvfärs samtidigt, men hann inte för att Lilly blev trött på att sitta och titta på (Flora sov och Christopher lagade vår mat), men det får jag göra imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar