onsdag 23 april 2014

Babyköttfärs

Ikväll åt vi pasta och köttfärssås, och jag gjorde egen till tjejerna. Jag gjorde ungefär efter recept i häftet jag fått från BVC, och ungefär som jag gjorde till Alfred när han var i samma ålder. Flora älskade det, Lilly skrynklade ihop hela ansiktet och spottade ut en del, men ville ändå fortsätta äta. Alfred vägrade smaka vare sig vuxen- eller bebisköttfärsen fast jag vet att han gillar köttfärssås, så det slutade med att han, Christopher och Flora satt kvar vid bordet i närmare en timme tills han till slut smakade en knivsudd medan jag och Lilly var på BRF-styrelsemöte. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det där med att tvinga barn att sitta kvar vid bordet tills de ätit - jag hade inte gjort det för att få honom att äta en stor portion av något han inte vill ha, men idag handlade det om att smaka en pyttebit av något som jag vet att han inte har något emot (på förskolan har jag förstått det som att de alltid måste smaka), medan han bara larvade sig och inte ville. Så vi bestämde oss för att han inte fick gå från bordet för att titta på tv som han brukar få göra en stund innan han lägger sig, och när vi envisats ett tag och han skrek och hade sig så kunde vi liksom inte ge upp. Så inte helt nöjd, men tydligen hade Christopher lyckats få det att bli en ganska rolig grej till slut, så det var inte tvång och tårar när han till sist smakade i alla fall.
Nåväl, det var receptet jag skulle komma till!
Jag vet inte riktigt hur mycket jag tog av sakerna, men ungefär såhär:
Finriv ungefär en kvarts lök och en liten morot. Mjukstek dem i rapsolja, och ha sedan på en liten klutt tomatpuré (kanske en halv matsked eller så), och lite mindre än en burk passerade tomater. Finfördela ungefär 100 g köttfärs och koka den klar i tomatsåsen. Ha i lite malen vitpeppar och lite torkade örter (jag tog timjan och oregano idag). Koka lite pasta utan salt, och mixa sen ihop alltihop.
Och ha inte på barnen ljusgula byxor när ni serverar maten...

2 kommentarer:

  1. Vi har aldrig (ok, väldigt sällan) tvingat barnen att äta något, men alltid (trots skrik ibland) lagt upp av allt på tallriken, en liten klick sås eller några ärtor osv. Rätt som det är glömmer de av sig och äter det de absolut inte ville ha och kanske t.o.m. gillar det. Det har också varit väldigt intressant att se barnens "ätfönster" öppnas och stängas genom åren. Vissa perioder är de väldigt petiga och vill INTE prova nya saker, andra perioder är fönstret öppet och då gäller det att passa på att få dem att prova och gilla så mycket som möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De gånger jag försökt lägga upp något på Alfreds tallrik som han inte vill ha skriker han och kastar bort det... Men jag tror vi ska ta ett snack om att det är nya regler nu och så småningom kanske vi kan få lägga nåt på tallriken, och så kanske det kan funka att smaka till slut. Tack för tips!

      Radera