lördag 19 april 2014

En underbar påskafton

Vilken fantastisk dag vi har haft idag! Som SMHI lovat hade vi närmare 20 grader och strålande sol hela dagen, så vi har varit ute ungefär nonstop. Vi hade lovat Alfred igår när vi var i Trollhättan att han skulle få leka med sina sysslingar Maja, Kasper och Fredrika hela dagen, så från den sekund han gick upp tills vi ätit frukost och borstat tänderna och allt sånt gick han och sa "Hela dan! Jag ska leka med Maja och Tapter hela dan!" (hans uttal är inte helt felfritt än, och Fredrika klarar han inte riktigt av att säga alls, så henne hoppar han över) Jag har en helt fantastisk liten film på detta, men den får jag lägga upp imorgon - har inte rätt sladd tillgänglig just nu.
Sen gick jag och Christopher en rask promenad runt udden här på förmiddagen, det tog ungefär en timme och en kvart, såg en huggorm och mötte lite släkt på vägen, och sen tillbringade vi resten av dagen på altanen och i trädgården. Det kom förbi en bunt släktingar och beundrade tjejerna, och Alfred sprang runt med sysslingarna och var överlycklig. Och som vanligt första dagen jag är ute i solen på våren tänkte jag att det väl inte ska vara nödvändigt att smörja in mig, för så länge är jag väl inte i solen, och som vanligt är jag nu helt knallröd på bröstet, axlarna och nacken. Malignt melanom, here I come...
Tjejernas mammighet har eskalerat, känns det som. Jag hade tagit med mig några tidningar, tyg och hårddisken för att fortsätta sortera foton, och absolut noll av detta har jag rört, för tjejerna vill allra helst vara med mig precis hela tiden. Och det räcker inte att jag är precis bredvid, utan det ska vara i min famn. Nu ikväll ville jag göra Mammamage-träning, men Lilly blev smått hysterisk trots att hon satt hos Christopher, så när jag envisades fick hon sitta på min mage när jag gjorde en ryggliggande övning och i knät när jag gjorde en knipövning i soffan.
I övrigt har hon varit ett absolut charmtroll hela dagen, och skrattat mot släktingar, pratat för sig själv och studerat sina händer (och bluttat upp mjölk på sitt eget öga när hon låg på rygg, och på min mun och ner i min klänning i soffan - två typiskt dåliga siktningar på en och samma dag), medan Flora varit på lite sämre humör; antagligen för att hon sovit lite för korta stunder i taget. Jag har tänkt börja fylla i ett sovschema för att få lite grepp om hur de sover, men det har inte blivit av än.
Oh förresten, det där saltfria brödet jag bakade: tjejerna älskar det! De får små små bitar i taget, eftersom de inte är så bra på att hålla i bitar själva än, och varje gång jag var på väg mot deras munnar med en bit ikväll sken Lilly upp som en sol och mötte min hand med båda händerna och båda fötterna! Flora spelade lite mer cool, men det märktes att hon gillade det, hon med.
Imorgon ska vi på kalas för att min äldsta kusins man fyller 50, så då lär vi träffa de få släktingar som inte varit förbi här än, plus att jag kanske kanske ska ta årets första dopp. Det är dock bara 14 grader i vattnet, så jag kanske bör låta bli för mjölkstockningsriskens skull, men vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar