tisdag 8 april 2014

Blöjor

Vi gav upp idag: vi köpte vårt första paket Pampers-blöjor. Vi har bara använt Libero ända sen Alfred föddes, bortsett från de gratisblöjor vi fick på BB, och ibland får Alfred Pampers på förskolan, men vi har alltid bara köpt Libero. Dels fick Alfred utslag av de Pampers han använde på BB, dels gillar vi att Libero är ett svenskt företag, dels gillar vi deras miljöpolicy (de planterar ett nytt träd för varje de använder), dels har de inga konstiga medel i sina blöjor som salvor och sånt, dels har Christopher en släkting som jobbar på Libero, dels har jag jobbat med SCA (som Libero ligger under) på mitt förra jobb, så vi känner oss smått partiska. Men: på sistone har det läckt kiss ur tjejernas blöjor varenda sabla natt. På Liberos hemsida står det bara att om de läcker ska man prova en annan storlek, men nästa storlek känns alldeles för stor, så vi valde att tro på Pampers reklam om upp till 12 timmar torra blöjor, och köpte ett paket idag.
Jag hade kollat på deras svenska hemsida innan vi åkte och handlade, och såg att deras storlekar var 4-7 kg och 7 kg till nånting - de överlappade inte som Liberos som är 4-9 kg och nästa 7 kg till nånting - och våra tjejer väger ju nånstans runt 6 kg. Men väl i butik såg jag att de som började på 4 kg visst gick till 9 kg och inte 7, så infon på hemsidan stämde inte - men till vår fördel, så det var ju okej ändå. Men det var inte lätt att hitta rätt storlek, för förpackningsdesignen på alla de små storlekarna var ju exakt likadan på allihop! Den enda skillnaden jag såg var att på ena storleken stod det tydligt med stora siffror hur många blöjor paketet innehöll, men siffrorna på kilostorlekarna var små och svåra att hitta, och på den andra storleken var kilosiffrorna stora men det var nästan omöjligt att hitta hur många blöjor paketet innehöll... Lagom smart, tycker jag, som är van vid Liberos olika färger och design på olika storlekar samt stora tydliga siffror för storleken som man ser direkt på kortsidan som ligger ut mot hyllkanten.
Och nu när vi öppnat paketet känner jag att blöjorna luktar klor. Liberos luktar absolut ingenting, och jag kan inte påstå att jag känner mig direkt bekväm med att sätta nånting som luktar klor mot mina små tjejers underliv. Men har vi nu satt f*n i båten får vi väl ro honom i land också och testa under natten, för det vore ju skönt om vi kunde slippa blöta pyjamasar i natt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar