lördag 22 mars 2014

Idag

Det var ju tjejernas femmånadersdag idag, men det blev mest Alfreds dag: i förmiddags var han och Christopher på badhuset, som de är varannan lördag, och jag var hemma med Flora och Lilly och stekte pannkakor, som jag rullade ihop med hemgjort äppelmos, hallonsylt och Nutella och banan, för sen skulle vi på utflykt. Vi skulle möta upp flickornas gudföräldrar Jonathan och Malin och deras fyraårige son Josef i den ganska nya och fina lekparken i Kristineberg vid halv två, men i vanlig ordning blev vi sena och kom fram vid två. Det var soligt och fint, men väldigt kallt i vinden, men det var en rolig lekpark, så Alfred och Josef hade jätteroligt, och Lilly som var vaken ett tag fick komma upp och gulla med Malin och Jonathan.
Alfred slog sig i huvudet två gånger så han blev lite ledsen - hans lekplats-track record på sistone börjar se lite deppigt ut: han har slagit sig så det börjat blöda extremt sällan genom hela sitt liv hittills, men på bara en vecka nu har han fått en liftgunga på läppen så det började blöda och ramlat så han fick näsblod. Idag gick det tack och lov inte så illa åtminstone, så på det hela taget var han glad och nöjd.
När vi kom hem hjälpte Alfred mig göra hallontiramisu efter ett nytt recept (vi gjorde alldeles för mycket), och sen köpte vi thaimat till middag. Tjejerna hade fått mat precis innan, och jag hade slut på rotsakerna jag kokat härom dagen, så jag tyckte att de kunde få prova äppelpurén jag gjort, för att fira femmånadersdagen. Jag förväntade mig att de skulle älska det, men nope: Lilly gillade det inte alls! Hon grimaserade och spottade ut och såg oerhört lidande ut trots att jag provade många gånger. Christopher matade Flora, och hon var också skeptisk först, men sen verkade hon gilla det bättre. Lilly fick små brödbitar istället, och det gick hem. Det är ju bra att introducera gluten medan man ammar, så jag ska ta och baka lite bröd utan salt nån dag, det gjorde jag åt Alfred ganska länge.
Nu börjar det bli sent igen (snart midnatt), för Flora, som somnade så bra vid halv tio vaknade igen och vägrade somna om utan bara gnällde och gnuggade sig i ögonen, så nu ammar jag henne istället, och hann inte göra mig i ordning för sängen först. Ska lägga ner henne så snart jag kan, för nu är jag svintrött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar