onsdag 5 mars 2014

Min och tjejernas första bilfärd på egen hand

Idag har tjejerna och jag varit på vårt första egna biläventyr! Vi tog bilen och åkte till Kungens Kurva för att handla mat på ICA Kvantum och billigt toapapper på ÖoB, och det var alltså första gången jag körde ensam med tjejerna. Jag har nog faktiskt inte kört bil sen jag blev gravid med dem, tror jag - eller kanske en gång i somras, jag är inte säker. Jag var ju så yrslig och illamående i stort sett hela tiden, så jag kände mig inte bekväm med att köra. Jag har för mig att jag parkerade om bilen här utanför på gatan en gång bara, men då var magen så stor att jag knappt kom in bakom ratten. Förr i tiden körde jag rätt mycket - jag körde i stort sett aldrig i stan, men jag körde ofta långa sträckor; ner till västkusten och till Malmö och sådär. Min ex-sambo hade inte körkort så då var det alltid jag som körde, men sen jag träffade Christopher för drygt sex år sen har jag blivit en sån där mesig brud som låter karln köra. Fånigt, men det har också berott på att Alfred i början hatade att åka bil så jag satt med honom och ammade medan vi åkte (hur i hela friden jag nu lyckades med det, jag satt helt livsfarligt och hängde in över honom på nåt sätt).
Men idag tyckte jag det var dags. Tjejerna brukar somna i bilen, så jag kände mig ändå ganska bekväm med att ha dem ensamma i baksätet. Enda problemet var hur jag skulle ta mig till och från bilen med tvillingar och en massa grejer. Men igår kväll kom jag plötsligt på att om jag istället för att ta båda i famnen tog med en liggdel till vagnen så kunde jag ju ställa ifrån mig den ena så jag kunde låsa dörren och annat sånt där lämpligt. Så jag tog Lilly över axeln och Flora i liggdelen, gick ner, ställde ner Flora och gick och hämtade vagnen i vagnförrådet utanför, ställde vagnen på trottoaren (jag kunde inte sätta fast liggdelen på eftersom jag hade Lilly i famnen och därmed bara en hand ledig), kom på att jag glömt skötväskan, körde vagnen till dörren igen, lyfte in Flora i hallen igen, sprang upp med Lilly och hämtade, sen ner igen, in med Lilly i bilen, in med vagnen, in med Flora, in med liggdelen och så iväg. Utan skrik och utan särskilt mycket svett. :)
Sen åkte vi till ÖoB, satte babyskydden på vagnen, gick in och köpte tre balar toa- och hushållspapper, istråg för att frysa in babymat jag ska börja göra snart och lite smågrejer till, ut med allt i bilen och fylla upp bagageutrymmet, in igen för att köpa en billig hink som jag såg reklam för utanför, in med tjejerna och vagnen i bilen och köra några hundra meter till Kvantum. Där inne kunde jag bara ta en rullkorg, för att köra två vagnar kändes lite för besvärligt, även om jag gjorde det nån gång när Alfred var liten, och handla mat. När jag betalat hade jag ju det lilla problemet att korgarna måste man ju lämna inne i affären till skillnad från kundvagnarna, så jag fick helt enkelt hänga tre matkassar över underarmarna, knyckla in två blöjpaket under vagnen och köra ut till bilen. Men det gick!
(Jag hade förresten 250:- i rabattkuponger: 2x25:- från Libero, 2x50:- från Liberos kundklubb och 100:- från Kvantum för att vi handlat massor i januari. Plus att jag köpte saker på extrapris som jag hittat genom appen Matpriskollen. Älskar att handla när jag lyckas göra det billigt!)
När vi kom hem blev det ju ett gäng vändor till dörren, och överförsiktig som jag är ibland låste jag till och med bilen när jag skulle ner i vagnförrådet eftersom tjejerna satt kvar i babyskydden, och sen upp med tjejerna och sen springa två vändor ner i trapphuset för att få upp allt. Men jag var ganska så stolt över mig själv när allt var inne och uppackat! Packade upp gjorde jag med Flora ammandes i BabyBjörnen, sen snabblunch med Lilly i Björnen och sen iväg igen och hämta Alfred.
För att göra en kort historia lång. ;)

2 kommentarer:

  1. Heja dig! Tycker att du verkar ha klarat det galant! Själv tycker jag att det är ett projekt att bara ta sig utanför dörren varje gång och att vi borde vara mycket mer stolta över oss själva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du som är ute och går jämt! Det är jag imponerad av - så heja oss! :)
      Kram!

      Radera