tisdag 4 mars 2014

Bad-mayhem

Jag fick för mig att bada tjejerna själv idag, för första gången. Än så länge hatar de att bada, så vi brukar hjälpas åt så den ena sköter badandet och den andra tröstandet efteråt. Men Flora sov, så jag tänkte börja med Lilly och smetade in lite olja på huvudet på henne för att försöka få bort lite skorv i och med badandet.
Som vanligt blev Lilly jätteledsen i baljan, men lugnade sig hyfsat fort efteråt, men då hann Flora vakna. Så Lilly fick ligga kvar på en filt på badrumsgolvet medan jag badade Flora, som blev ännu ledsnare. Och förresten hann Lilly bli på lite dåligt humör igen redan innan för att Flora petade henne i huvudet, som hon alltid gör, och som Lilly alltid ogillar. Så när Flora väl kom upp låg Lilly och gastade på golvet och Flora låg i min famn och gallskrek - båda började igår (Lilly) och idag (Flora) med ett nytt sorts skrik där de kommer upp i nån sorts iiii-falsett, oerhört jobbigt. När Flora var torr och påklädd hade båda jobbat upp sig till hysteri, så jag lade båda i liggdelarna som jag lyfte in till spjälsängen med vyssan lull-tassar så jag skulle kunna vagga dem (jag kunde bara inte gå ut med vagnen, för jag är så fruktansvärt skitig i håret att jag bara måste få duscha först - plus att jag inte är påklädd ordentligt), men det hjälpte inte. Jag var tvungen att gå ut i vardagsrummet en stund för att andas, för jag fick dem bara inte lugna. Efter en minut eller så lyfte jag ut dem i vardagsrummet till sittrarna, och då hade som tur var ersättningen som jag kokat upp tidigare svalnat till rätt temp, så de fick mat och Lilly däckade. One down, one to go.
Till saken hör att natten var helt vedervärdig, så det är väl därför mitt tålamod är sisådär. Lilly gall/iii-skrek mellan halv ett och halv två innan vi fick lägga oss, och sen fortsatte hon vakna och småskrika ungefär en gång i kvarten/halvtimmen HELA natten. Och Alfred vaknade och kom in, och Flora vaknade såklart också då och då, så det var mest skit. Men nu sover Lilly och Flora är nöjd, så hon får nog följa med in i badrummet i sittern så jag kan ta en snabbdusch. Hej hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar