onsdag 5 februari 2014

Trial and error

Nu har jag just kommit hem från en fika hemma hos Mette, som jag känner från förskolan, som har dragit ihop en omföderska-mammagrupp. Vi var fyra mammor som var där med våra små, och jag hade med mig både Flora och Lilly, fast Christopher var hemma - jag tänkte att nån gång måste jag ju lära mig att vara ensam med dem. Och nu har jag lärt mig en viktig läxa: gå aldrig hemifrån ensam med båda tjejerna utan att ha med minst en bärsele.
I början var det lugnt; båda sov när jag kom dit, men jag tog upp Lilly för att ge henne mat, för det var ett tag sen, plus att jag tänkte att det ju lär vara enklare att inte vänta tills båda kanske vaknar och är hungriga samtidigt. Så hon låg i min famn ganska länge och åt, och sen när Flora vaknade lade jag ner Lilly i liggdelen och ammade Flora istället. Det gick bra en stund, men sen började Lilly gny, så jag frågade om Mette kunde ta upp henne, så kunde jag ha båda i knät. Men eftersom Mettes son var nöjd i sin sitter höll hon Lilly en stund istället, vilket också gick bra en liten stund. Men när Lilly kom på att det inte var hennes egen mamma som höll henne blev hon ledsen, så vi bytte en stund, så Mette fick Flora istället tills hon fick samma insikt som Lilly nyss haft. Och sen hade jag båda i knät tills de råkade knocka huvudena i varandras så de blev ledsna, då fick vi låna sittern ett tag, men vid det laget var båda mina tjejer gnälliga, så det var ett sjå att hålla dem lugna. Och när jag redan håller en av dem är det ju mer eller mindre hopplöst att lyfta upp den andra, så det var ett pusslande fram och tillbaka tills jag till slut gav upp och gick hem med dem. Det är ju ganska lätt att känna sig som en dålig mamma när de andra barnen sitter lugnt och stilla medan ens egna skriker och gnäller, även om jag kan ursäkta mig med att jag har två.
Men fikat var gott och sällskapet trevligt, så det är bara att testa igen tills vi lärt oss hur allt funkar enklast. Så lärdom nummer 1: ta alltid med minst en sele så jag kan bära båda samtidigt utan att riskera att tappa nån.

2 kommentarer:

  1. Ärsch, nu tycker jag du är larvig ;)! Tycker både du & tjejerna skötte sig jättebra!

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra! :) Tack för fikat!

    SvaraRadera