tisdag 4 februari 2014

Träff med förhinder

Jahaja, vid lunchtid idag fick jag istället ont i övre delen av magen. Först tänkte jag att det var för att jag var hungrig, men det har hållt i sig ganska konstant hela dagen. Kan man få magkatarr av att sova dåligt? Jag hoppas det lugnar ner sig snart, annars får jag väl gå och kolla upp det också.
Idag skulle vi egentligen åkt hem till en kompis kompis som också har tvillingar (närmare ett år gamla nu, tror jag, eller kanske lite mindre, minns inte riktigt) och en storasyster som är runt tre, plus en storebror som är nånstans i tonåren, tillsammans med vår gemensamma kompis och hennes 10-månaders dotter. Men inte helt oväntat när man ska synka inte mindre än fem små barn så vaknade en av hennes tvillingar med feber i morse, så vi får flytta fram det.
Jag ser fram emot att träffa dem för att fråga om hur de får ihop livet, och framför allt läggningarna av tvillingarna och storasyster. För oss ser det ganska mörkt ut att få till det på ett bra sätt just nu, för plötsligt har det blivit standard att läggning av Alfred tar runt en och en halv timme - och då räknar jag bara tiden inne på hans rum och inte den extra tid det tar med tvättning, tandborstning, nattblöje-påsättning och pyjamasomklädning, som vi sköter utanför hans rum. Jag har verkligen ingen aning om hur vi ska få ihop det när tvillingarna kan börja läggas i vettig tid. De andra tvillingbloggar jag läser där de skrivit något om läggningsrutiner av tvillingarna har involverat båda föräldrarna, men då har ingen av deras tvillingar några storasyskon. Att vi ska kunna vara med båda två och lägga tvillingarna när Alfred är vaken förstår jag inte hur det ska gå till, och hur bara en av oss ska klara av det ser jag inte heller riktigt. Hade man lagt dem efter Alfred hade det ju kunnat gå att göra det tillsammans, men i så fall skulle det betyda att de får gå och lägga sig efter halv tio, och det är ju inte riktigt meningen när de är mindre än han.
Vi har hittills aldrig lyckats få Alfred att somna utan att någon av oss är med - vi har pratat med honom om att han ska få göra det när han fyllt tre, men jag tror ärligt talat inte att det kommer funka nåt vidare. Vi försöker nu förflytta oss ur hans säng till att först ligga på golvet, och så köra på den där metoden att vi ska flytta oss längre och längre bort tills han till slut klarar att somna själv, men vi har inte kommit längre än till en madrass på golvet precis bredvid sängen efter flera veckor. Så tips och råd från erfarna föräldrar känns guld värt. Om någon som läser har tips så snälla skriv dem i kommentarerna, snälla snälla!

2 kommentarer:

  1. Magkatarr kan man ju få av stress, och att inte sova är ju en form av stress tänker jag. Men det är ju så, det finns ju inte tid till att vara sjuk själv när man är förälder.. Själv har jag lyckats få både karpaltunnelsyndrom + en inflammerad sena i högerhanden = får ha handledsstöd i 3 veckor.

    Jag har inga råd att ge ang läggning, men har du hittat tvillinggrupperna på facebook, typ "tvilling 2013" samt "vi som har eller väntar tvillingar eller fler"? Där vet jag finns flera som har syskon till sina tvillingar. Släng ut frågan där också, förhoppningsvis får du tips som passar er.

    SvaraRadera
  2. Men aj för handleden! Christopher har också börjat få ont i handlederna av allt bärande - ingen hit det där.
    Nu har jag begärt att få gå med i Tvillingar 2013-gruppen! Tack för tips, jag hoppas på att hitta nåt bra där!

    SvaraRadera