söndag 23 februari 2014

3-årskalaset

Idag hade vi 3-årskalas för Alfred. Vi hade bjudit in ett gäng vän-familjer med barn i samma ålder som Alfred, men eftersom vi är mitt i vabruari så ställde alla utom två in pga sjukdom (eller andra skäl), så till slut var det bara två familjer och min syster som kom - men ärligt talat: åh vad skönt att vi inte var fler! Nu var vi sju vuxna, tre 2-3-åringar och fyra 2-6-månaders bebisar, och det var alldeles lagom mycket för livat bara med oss.
Alfred var förberedd för kalas nån timme innan gästerna kom (serpentiner på kroppen och en trasa, av okänd anledning, på huvudet). ;)
Och Lilly och Flora fick inviga klänningarna jag sydde för några veckor sen. Så söta! (om jag får säga det själv...)
Fem minuter innan utsatt tid var det en liten kille som var hyfsat sugen på fika! Men var ändå väldigt duktig och lyssnade när jag sa att han fick vänta till gästerna kom.
Jag hade bakat små kanelbullar, en chokladkaka med kolasåstäcke som jag aldrig gjort innan (så sjukt god!), kolasnittar, kokostoppar, kokostoppar med hallon (också en nyhet för mig) och gräddtårta med blåbär och hallon i; en stor till de vuxna och en liten till barnen. Sen blev det så att de andra större barnen fick från den stora tårtan, så Alfred högg in på den lilla helt själv med sin sked. :) Och ingen av oss dricker kaffe, så stora som små fick nöja sig med hemgjord rabarbersaft och fläderblomssaft. Jag borde blivit mormor på en gång, värsta bak-sylt- och saft-tanten.
Och så hade vi fiskdamm, och vis av erfarenhet från ett annat kalas visste jag att Alfred skulle vilja fiska flera gånger, så jag hade delat upp bokstavskex, russin, russinmix och äppelchips i varsin påse så man kunde fiska fyra gånger var, och det var succé hos de båda treåringarna (medan nästan-tvååringen hellre vill fortsätta leka med Alfreds dammsugare).
Förresten, ett av barnen som var med är sex månader nu, och han kändes redan mer som ett barn än en bebis - att det går så snabbt!

2 kommentarer:

  1. Smart att dela upp fiskdammen! Här har det varit succé med fiskdamm hos de amerikanska barnen, men numera kör vi mer eller mindre avancerade varianter av skattjakt istället.

    Här serveras oftast bara tårta/cupcakes, eventuellt med pizza först, så när vi har ett par sorters kakor också blir barnen alltid glatt förvånade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt med skattjakt, det får vi göra när barnen blir större! Kokostopparna med hallon hittade jag förresten på din blogg, Sara! (fast jag tog ett recept med smör och hela ägg, men ändå)

      Radera