lördag 4 maj 2013

Jag borde läsa mindre

Internet är inte bra för mig. Jag är en person som gillar att veta saker, och när man nu kan googla saker var man än är med telefonen så gör jag ju det. Det innebär att sen jag fick veta att jag är gravid med tvillingar har jag letat information om att vara gravid med tvillingar. Och i stort sett allt jag hittar handlar om problemen med just detta; att vara gravid med tvillingar. Det handlar om tidiga sjukskrivningar, det handlar om order om sängläge i månader, det handlar om risker, för tidiga förlossningar, enorma magar som medför ryggproblem etc etc etc.
Jag försöker trösta mig med min kloka ex-kollega som sa till mig att de som allt gått bra för skriver inte om det, för de har inget behov av det - de som skriver om det är de som har haft problem, men det betyder inte att de är alla. Men det är inte lätt. Just nu vill jag bara hitta någon tvillingmamma som haft en normal graviditet, fött i normal tid och som inte blev stor som en val. Finns det någon sådan därute?

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Internet ska man hålla sig undan från så långt det går när det gäller i princip allt som har med graviditet, bebisar och föräldraliv att göra. Men lyssna på din kollega för precis så är det nog: det är vi som har haft det komplicerat som har störst behov av att skriva av oss. Jag hade en hemskt komplicerad graviditet med allt du radar upp men och det här är ett viktigt MEN allt gick bra till sist. Och i efterhand är det ju det enda som spelar någon roll.

    Jag tror att det är rätt få som har det så himla jobbigt som jag hade det men just tidig sjukskrivning, ömmande rygg osv kan nog vara bra att du är lite förberedd på. Det tycks vara väldigt vanligt. För det är tungt som tusan att bära två bebisar samtidigt. Jag har visserligen hört om tvillingmödrar som cyklat fram till förlossning men de tillhör nog undantaget.

    Vad jag kan tipsa om är tre gravidkalendrar som vänder sig till tvillinggravida. Här är en länk till ett inlägg jag skrev om dem:
    http://erikakanberika.blogspot.se/2012/09/tips-pa-gravidkalendrar-for.html

    Massor av kramar och du, det kommer att gå så himla bra allt det här med eller utan inspirerande tvillinggravidbloggar!

    SvaraRadera
  2. Tack Erika, vad gullig du är!
    Jag läste jättemycket på din blogg om graviditeten, och det verkar ha varit så fruktansvärt jobbigt - och jag är så glad för er skull att allt gick bra!
    Det jag är mest orolig för nu är att min graviditet blir komplicerad; både för min tvåårings skull (han kommer ju inte förstå varför mamma inte kan vara som vanligt) och för min egen - och sen också att det inte kommer finnas någon tid över för Alfred när tvillingarna väl är ute. Men det ska väl lösa sig, hoppas jag.

    SvaraRadera