fredag 3 maj 2013

Hej halsbrännan

Igår mådde jag äntligen mindre illa på kvällen, men japp, då kom istället halsbrännan när jag gick och lade mig. Alltså: kvinnor har fött barn genom hela mänsklighetens historia - vaaaarför har inte våra kroppar anpassat sig bättre än?! Jag har förstås läst om varför man får halsbränna, och det är nåt med att hormonet progesteron gör så att övre magmunnen inte sluter sig ordentligt så det kan sippra upp magsaft, men jag har inte på ett enda ställe sett någon bra anledning till detta. Så varför varför varför kunde inte evolutionen ha gjort så att vi slipper detta? Och varför tolererar vi inte hormonerna bättre än så vi slipper må så erbarmligt illa?
När jag var gravid med Alfred mådde jag mer eller mindre illa ända till vecka 20, och när det äntligen var över fick jag halsbränna och foglossningar, så jag har egentligen bara väntat på att halsbrännan skulle dyka upp. Hej hej, du var inte välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar